
----------

WAGING COLD WAR:
 

RADIO FREE EUROPE, CZECHOSLOVAKIA, HUNGARY, AND POLAND,
 

1950-1956
 

A Thesis
 

Presented to
 

the Division of Social Sciences
 

EMPORIA STATE UNIVERSITY
 

In Partial Fulfillment
 

of the Requirements for the Degree
 

Master of Arts
 

by 

Rex w. Steiner 

December 1991 



Czechoslovakia, 

AN ABSTRACT OF THE THESIS OF 

Rex W. steiner for the Master of Arts in History presented 

in December 1991. 

Title: Waging Cold War: Radio Free Europe, 

-J_~~_~~~~ 195/0-1956• 
/ ./"

~ ~ /// 

Abstract approved: ;::?f:'~&-/ (~-'L-<-Y 
( 

The thesis di~cuspes Radio Free Europe's operations 
involving czechoslova1~a, Hungary, and Poland. The 
purpose of this studY is to examine what programs were 
aimed at these three countries. Also included is an 
examination of Radio Free Europe's intended goals. To 
send its message over the Iron curtain, Radio Free Europe 
used unorthodox methods. Those methods had positive and 
negative effects on those who listened to Radio Free 
Europe. Those mixed results had a definite impact on 
Radio Free Europe's image at home and abroad. This paper 
is an attempt to give an overview of the events that 
occurred during 1950 to 1956 that were to change Radio 
Free Europe's policies up to the present day. 



11"::)unO;) 

u01"S1"1\1" 



ACKNOWLEDGEMENTS 

My deepest thanks to Professors Glenn Torrey, Loren 

Pennington, and Roger Greer. These three men provided 

sound advice and guidance during my entire graduate 

career. Thank you to David Haight at the Eisenhower 

Library who went out of his way help me find appropriate 

materials. I would also like to thank my friends in the 

Social Sciences Office for their help and support during 

the two years that I have been associated with that 

office. with their encouragement, combined with patience 

and prodding of all of my friends, I have been able to 

complete this project. 

I would particularly wish to thank my parents, 

sister, and brothers for their spiritual and financial 

help during this project--and during my entire collage 

career. I would also like to thank Kelley Newell who kept 

me going when I wanted to give up. without these good 

people, I would never have completed this, or any other, 

degree. 

i 



PREFACE 

As a student of Twentieth Century East European 

History, I have always been interested in how the West 

related to the East during the Cold War. How each side 

felt about the other often was portrayed in its press 

reports. Radio Free Europe has been a controversial 

figure in the propaganda portion of the Cold War since 

1949. During the period of 1950 to 1956, Radio Free 

Europe debated as to what its policy should be. 

During 1950 to 1956, RFE used three major 

propaganda campaigns to pound home its message. At that 

time, C.D. Jackson was involved in Radio Free Europe 

operations. His papers are now located at the Eisenhower 

Library, in Abilene, Kansas. In those papers, C.D. 

Jackson expressed his opinions and ideas regarding the 

role of Radio Free Europe. His papers were the primary 

sources for this study. Other sources included published 

materials by former Radio Free Europe employees. 

Each country had similarities that suggested 

weaknesses in their political structure. In this thesis, 

analyze each country and the effects of RFE's programs 

on that country. At the end of the study, I put forth 

some suggestions as to why each operation had a different 

result. 

ii 

I 



CONTENTS 

ACKNOWLEDGEMENT .•...........•.......•..................... i
 

PREFACE ii
 

INTRODUCTION: RADIO FREE EUROPE GOES INTO ACTION 1
 

CHAPTER 1: CZECHOSLOVAKIA, BALLOONS, BROADCASTS, & VETO.20
 

CHAPTER 2: FOCUS ON HUNGARy ............•................ 42
 

CHAPTER 3: SPOTLIGHT ON POLAND 64
 

CONCLUSION: RADIO FREE EUROPE'S EFFECTIVENESS 87
 

BIBLIOGRAPHY 99
 



S:!I'IHV.L o!IO .LSI'I 



Radio Free Europe Goes Into Action
 

By
 

Rex W. steiner
 

In 1952, Harry s. Truman and Dwight David Eisenhower 

expressed their views on the Cold War. Both men explained 

their positions in these terms: "We cannot hope to win the 

Cold War unless we win the minds of men.":L The soviets and 

the Americans tried to use to the fullest every opportunity 

to spread their ideas and win the minds of men. One 

valuable weapon in this struggle for both sides was that of 

the radio. The soviets had their weapons in this struggle, 

which included Radio Moscow. The United states had their 

weapons as well; they included the Voice of America and 

Radio Free Europe. 

The Voice of America (VOA) was the official voice of 

the American government. The Voice of America was 

established during World War II; it was under the control 

of the United states Information Agency (U.S.I.A.), which 

was in turn directed by the state Department. Due to this 

:LEdward Barrett, Truth ie Our Weapon (New York: Edward W. 
Funk & Wagnells, 1953), Page ix. 



2 Introduction: RFE Goes Into Action 

government control, VOA took a cautious approach to events 

in Eastern Europe. An aggressive policy could backfire and 

reflect negatively upon the President and his 

Administration. As one U.S.I.A. statement declared, "As an 

official radio, VOA will present the pOlicies of the United 

states clearly and effectively. VOA also will present 

responsible discussion and opinion on these policies."2 

C:S>J!s.~rya1::ive policies saved VOA much of the criticism that 

Radio Free Europe was to receive whenever violence erupted 

in Eastern Europe. 

In July 1950, privately owned (and ~ankroll~dby the 

CIA) Radio Free Europe joined VOA in the propaganda battle. 

Radio Free Europe (RFE) aimed at the group of states in 

Eastern Europe under Soviet control. Poland, 

C2echoslovakia, Hungary, Rumania, Bulgaria, and Albania. 

Broadcasts to Albania ceased in September 1953 because 

there were only nine thousand shortwave radio sets in the 

country3. According to a document compiled by the National 

Committee to Free Europe (NCFE), Radio Free Europe was not 

interested in creating a "military machine capable of 

liberating the nations of Eastern Europe. It is interested 

qhite [sic] simply in promoting the existence of certain 

attitudes, interests, and activities which will one day 

2united States Information Agency, 34th Semiannual Report 
to Congress, January-June 1970, p. 13. 

3Allan A. Michie, Voices Through the ~ curtain (New 
York: Dodd, Mead & Company, 1963), p 17. 



3 Introduction: RFE Goes Into Action 

contribute to the successful fulfillment of the promises 

made at Yalta."4 

The governing body of Radio Free Europe believed they 

could do more to help the people of Eastern Europe than 

could VOA because they did not have to follow the policies 

of presidential administrations. This freedom of action 

led RFE to carry out a program that involved three 

operations against three different countries that were 

similar in scope, yet different in result. with the 

backing of Allen Dulles, the Director of Central 

Intelligence, Radio Free Europe had the political support 

inside the Eisenhower Administration to carry out these 

programs. 

The Free Europe Committee (formerly the NCFE) , the 

controlling board of RFE, had several prominent members. 

Those members included Dwight D. Eisenhower and Allen 

Dulles. Many members of the FEC had conservative views 

about Eastern Europe and how the United states should deal 

with the Soviet Union. This conservative attitude 

permitted RFE to assert a more aggressive program than 

could the Voice of America. At times, this aggressiveness 

put them at odds with the State Department because many 

diplomats felt RFE broadcasts were making their jobs more 

4Report on Czechoslovakia, Poland, FEP Operations, 15 
October 1956, Time Inc. File, Free Europe Committee, 
p.13, box 44, Papers of C.D. Jackson, Eisenhower 
Library. 



4 Introduction: RFE Goes Into Action 

difficult. Due to their connections in the CIA, and the 

government, R~ relations with the government were not 

always troublesome. One FEC member who had considerable 

influence in the Eisenhower Administration was C.D. 

Jackson. 

C.D •. ~J)3.g~~ol1 was born in New York City in 1902. 

Jackson's father was an international businessman, which 

allowed him to travel a great deal in his youth. Jackson 

graduated from Princeton in 1924, and had to take over the 

family business when his father died suddenly. He sold the 

business due to heavy losses during the depression. 

Jackson then asked his friend Harry Luce to employ him as 

an assistant to the president of Time (though Jackson 

lacked experience in journalism). Jackson filled several 

important positlads in Time, Incorporated. During his 

employment, Jackson also took several leaves of absence to 

do various jobs for his friend Dwight D. Eisenhower. 

Jackson f~~,!:,.,,!:~~_t:. "political warfare"--as Jackson called 

psychological warfare, should be the number one weapon in 

fighting Communism. This idea was supported by Eisenhower 

throughout the Second World War and during his Presidential 

Administrations. Jackson was also a close friend of Allen 

Dulles--the Director of the Central Intelligence Agency 

(from 1953 to 1961). This was only one connection that 

Radio Free Europe had with the CIA. 



5 Introduction: RFE Goes Into Action 

The CIA was deeply involved in the creation of Radio 

Free Europe. The connection existed primarily through the 

Free Europe Committee, whose board consisted of several 

former members of the Office of strategic Services (OSS). 

The OSS later evolved into the CIA. Allen DUlles was the 

first president of the National Committee for a Free Europe 

when it was formed in 1949. The CIA (known in the FEC as 

"our friends from the South"5) consulted with the FEC 

before they selected any new officers. All diplomatic 

complaints about FEC and RFE activities were handled 

privately by the CIA. This was an important function 

because of the ~a~y complaints from diplomats in 

Czechoslovakia., Hungary, and Poland. The diplomats felt 

RFE was hampering them from improving relations because of 

their aggressive balloon/broadcast programs. 6 

Financially, the CIA played an extremely important 

role. It supplied millions to RFE set-up tr~nsmitting 

stations, balloons and other materials. "Surge funding" by 

the CIA provided RFE with much of it's operating budget.? 

5Sig	 Mickelson, America's Other Voice (New York: Praeger), 
1983, p. 5. Mickelson was president of FEC from 
1975-1976, president of Radio Liberty from 1975-1976, 
and president of RFE/RL Inc. from 1976-1978. 

6For	 more on the use of balloons, see page 9. 
?Cord Meyer, Facing Reality (New York: Harper & Row), 

1980, p. 93. Cord Meyer succeeded Thomas Braden in 
September of 1954 as the Chief of International 
organization Division (IOD). This division was in 
charge of overseeing RFE/Radio Liberty operations. 
Meyer was a consistent defender of RFE during his term 
(1954-1971) as chief of 100. 



6 Introduction: RFE Goes Into Action 

These funds were provided by Congress to the CIA as grants. 

The CIA was to use the money to keep important groups 

functioning. This method also distanced many members
- -".'- . 

of 
"'~" ,,­

Congress and state Department officials,fro~ the 

responsibility of distributing the funds to any 

controversial groups. The CIA was also in charge of 

security for RFE. It would check the backgrounds of 

potential employees, and protect against attacks on the 

exile employees. One plot that the CIA discovered involved 

putting poison in the cafeteria salt shakers to terrorize 

RFE employees. The CIA also discovered a number of plans 

to injure or kill exiles. Most of the plots were created 

by agents from Eastern Europe. s 

Support for RFE was an ideal response to a National 

seg~E,!,ty Counqi,ld directive (68), released in April of 1950. 

That directive called for non-military, c,?V~rt,~9tJpn 
-~ •." . ., " 

against the USSR to stir-up revolt and unrest in the 

satellite countries. Thanks in part to the many former OSS 

members involved in RFE, the use of RFE to carry-out this 

directive was not difficult. It also provided the CIA with 

a perfect cover, since RFE was sponsored by a supposedly 

private organization, with no clear connection to the 

government. The CIA followed this directive, using RFE 

until 1971, when Congressional hearings confirmed that the 

CIA participated in RFE activities. 

SIbid., p. 120. 



7 Introduction: RFE Goes Into Action 

In 1950, Radio Free Europe n~eded to find locations 

for transmitters that would allow it to broadcast in 

medium-wave and short-wave. This meant finding a location 

close. to the Iron curtain for medium-wave transmissions, 

and a location farther away in order to utilize short-wave 

potential. The two locations first chosen were Munich for 

medium-wave broadcasts, and some short-wave broadcasts, and 

Lisbon, Por~~gal for the bulk of the shortwave broadcasts. 

The setting up of the Lisbon transmitter was not 

complicated, thanks in large part to many CIA and Free 

Europe Committee connections. The German station (and RFE 

headquarters) took considerably more effort. 

The Germans had foreseen possible foreign policy 

problems by allowing RFE to transmit from Germany. They 

allowed the stations to be built after difficult 

negotiations with the Allied Military Government. The 

talks resulted in a six-point ~9~~~~~nt that gave the 

German government some power over the RFE statiqn. These 

condi,'t.ions:. were "1) The radio installations may only be 

opened for the purposes of the Free Europe Committee; they 

may not be used for purposes of third parties unless prior 

written consent is obtained from the German government. 2) 

RFE is not allowed to change the technical specification of 

its transmitting installations or to put in additional 

radio transmitting installation without prior written 

consent from the Bundesminister fur das Post- und 



8 Introduction: RFE Goes Into Action 

Fermmeldewesen. 3) Duly accredited representatives of the 

German government shall be given free access to all 

technical installations during or after office hours (the 

latter only upon prior notification). 4) Recordings will 

be made of all broadcasts and kept for at least thirty 

days. They will be made available at the request of the 

German government. 5) The license is not transferable; it 

can be revoked at any time without notice if one of the 

conditions should be violated and such violation should 

continue despite request to desist. 6) The license is 

valid for a period of five years and can be extended unless 

three months prior to its expiration date either the Free 

Europe committee should renounce its rights or the German 

government announce its intentions not to renew the 

license."9 Generally, relations with the Germans depended 

on the amount of unrest in Eastern Europe. A crisis in 

Eastern Europe usually caused a crisis for RFE and its 

relations with the Germans. 

with these technical problems taken care of, Radio 

Free Europe could focus on its primary goal of supplying 

moral support for the people behind the Iron Curtain. The 

theme of RFE broadcasts was to tell the East Europeans to 

wait patiently for Communism to fall apart--at that point 

they could expect help from the West. Liberation through 

9Robert Holt, Radio ~ Europe (Mineapolis: university of 
Minnesota Press, 1958), p. 54. 



9 Introduction: RFE Goes Into Action 

the force of a Western army was not the central theme. 

Li~ration from w~t~in, and progress through political 

pressure were the primary themes of RFE throughout 1953­

1955. It was not until 1956 that RFE set up a massive 

expanse of radio transmitting stations to carry its message 

to all of Eastern Europe. Eight short-wave transmitters 

were set up in Biblis, Germany, thirteen transmitters in 

Lisbon, Portugal (the most powerful of the RFE transmitting 

stations), and seven transmitters in Holzkirchen, 

Germany10. While the full power and potential of the 

broadcast system was being developed, balloons were used to 

supplement RFE's broadcast capabilities. 

Until 1953, the Free Europe committee had not 

developed an effective policy to coordinate both the 

balloons and the transmitting systems. Part of the problem 

came from within Radio Free Europe itself. A number of 

operations were carried out using only balloons, but, with 

only limited success. These balloons carried leaflets 

composed of script summaries, pictures, and news from the 

West. After 1953, RFE began to organize operations using 

both balloons and broadcasts. In these operations, the 

leaflets supplemented the broadcasts by using more detailed 

information that had not yet been aired. By coordinating 

balloon and broadcast sUbjects RFE hoped to create a demand 

for the leaflets, and increase interest in its broadcasts. 

10Ibid., p 113. 



Introduction: RFE Goes Into Action 10 

Radio Free Europe would repeat any balloon/broadcast 

operations that seemed popular. 

In 1950 opinions differed among members of the Free 

Europe Committee and the programming staff at RFE. One 

faction viewed any progress in Eastern Europe as only 

temporary, and felt any reforms would eventually be quashed 

by the hard-liners within the regimes of Eastern Europe. 

An aggressive faction of RFE felt that reforms were the 

first step toward changing the Communist Parties, and 

improving the lives of the populace. They believed these 

reforms were the early stages of a trend that would 

eventually lead to a greater momentum for change throughout 

the region. This momentum would eventually lead to the end 

of Communism in the satellite countries, and eventually the 

Soviet'union. This aggressive faction gained the upper 

hand in 1953 for two main reasons: the death of Stalin and 

unrest in Czechoslovakia and East Germany. Large riots 

took place in pilsen and Berlin that also played a role. 

The unrest gave the aggressive faction an~dv~~~~ge 

because people felt frustrated and wanted to do something 

to help the oppressed peoples of Eastern E~rope. Playing 

on these frustrations, Radio Free Europe was guided toward 

a more assertive pro~~a~. The aggressive faction claimed 

the unrest proved that there was a large unorganized middle 

class opposition that needed guidance. They believed this 



Introduction: RFE Goes Into Action 11 

group could create enough political pressure to force 

concessions from the government. 11 

In January of 1954 Radio Free Europe developed a 

formal program of action (known as the Action Program 

within RFE). The idea was to fill a void in the opposition 

by giving it leadership, unity, and direction. This 

program was developed by Americans in collaboration with 

highly respected exiles from Poland, Hungary, and 

Czechoslovakia. The contribution of the exiles was 

considered very important because their participation gave 

the action programs credibility within the target 

countries. The Americans were careful to edit any ideas 

that were too radical (the CIA vetoed any ideas considered 

too risky). 

Setting policy for broadcasts and other programs came 

directly from the ~~w York office controlled which the 

long-range policy for RFE. This office relied on contact 

with exile organizations inside the United States to get an 

idea of how RFE was being perceived in the target 

countries. Many exile groups still had contacts inside 

their old countries and were anxious to help RFE. New York 

closely monitored the international situation for signs of 

crisis that would require policy modifications. When 

policy changes needed to be made, Munich would be contacted 

11Ibid., p. 146. 



Introduction: RFE Goes Into Action 12 

immediately by teletype or telephone. This system was well 

tested by the end of 1956. 

Munich concerned itself with the functions of daily 

broadcasts. Every morning, scripts written by exiles who 

manned the desks of the various countries were reviewed by 

the director of the Munich office. The desk chief for the 

country concerned and a political officer also attended the 

review whenever questions arose. Scripts considered 

radical (if any) were singled out by the political officer. 

Discussion of scripts took place and changes were 

recommended by the three men. Careful screening of scripts 

was necessary for two reasons. One reason was that the 

Munich office was keenly aware of the German governm~~~/s 

concern about RFE broadcasts that might cause them 

political proble~s. The other rationale was that RFE did 

not want to take any chances on programs that might cause 

violence and loss of life inside the target countries. The 

efficiency of this system was instrumental in keeping RFE 

from being closed down entirely after the 1956 revolts. 

During the period of 1950-1956, Radio Free Europe 

supplemented its limited broadcasting abilities with 

balloon aviation. During this early stage of programing 

RFE did not have all transmitters functioning on a daily 
~ ., ' ....-. ,­

basis. Therefore, RFE used the balloons to make-up for the 

shortcomings of their broadc~st technologies. By 1956, RFE 
, -~.. "--'" ~ ~'".. : .... :. ". : ..., ... ,..... - - .' 



Introduction: RFE Goes Into Action 13 

was a~le to fully utilize their broadcasting capabilities, 

and use all the transmitters available. 

Forcing Communist officials to implement change by 

creating political pressure was primary goal of the RFE 

programs. They were not designed to incite violent revolt 

by the peoples of Eastern Europe. RFE tried to help the 

peoples of Poland, Hungary, and Czechoslovakia make short-

term progress in reform through political pressure, not 

violence. It was believed that this momentum would be 

transformed into long-term improvements in social 

conditions. A government that was sensitive to the needs 

of the people, and not Moscow ideas, was an important goal. 

The main targets of the program became more specific 

after the East European riots of 1953. Those involved in 

the riots--the police, the workers, local par~y.members--
,,, .'~ " " -',',-, ',' .'.... ' 

and~~e stud.~,n:t,l:> were now the targets. The police became a 

target because in the riots, many of them sided with the 

protesters, and refused to stop the protests, or to fire on 

their fellow countrymen. The workers were obvious targets 

since they were in control of industry, and could use 

economic pressure to cause change. Local party members 

and students were also targets because of their ideological 

leadership. If they could be influenced to help the people 

and resist the government, then perhaps that would speed 

the pace of reform at the national level. The Action 

Program would be directed at these groups because RFE felt 



Introduction: RFE Goes Into Action 14 

these people exerted an everyday influence in the lives of 

the people. They also had an apparent lack of loyalty 

toward the government's policies. 

These same people were the strength of the Communist 

Party in many countries--before they came to power after 

World War II. RFE tried to persuade these people to cross 

the "golden bridge." The "golden bridge" was the 

forgiveness of their fellow citizens, which could be 

obtained by working for the good of the people. This meant 

resisting the implementation of government programs, 

whenever possible12 . RFE alsQ tried to convince these 

people that they should defect to the West, and help their 

homelands in their struggle for freedom from the outside. 

These were the people targeted by RFE in the operations 

known as VETO (Czechoslovakia), FOCUS (Hungary), and 

SPOTLIGHT (Poland). 

The strategy behind the projects was to flood targeted 

areas of each country with broadcasts and balloon leaflet 

drops. Radio Free Europe handled the broadcasting part of 

the operation, and its sister organization, the Free Europe 

Press (FEP), handled the task of printing leaflets. 

Members from both organizations participated in launching 

the balloons. The launch sites were located throughout 

southern Germany (Adolf Hitler's former mountain retreat at 

Berchtesgaden was one location). Selection of landing 

12Ibid., p.147. 



Introduction: RFE Goes Into Action 15 

points varied for each country, depending largely upon the 

co-ordination of the winds and any political events or 

tensions in a region. 

Calculating the wind speed and direction on the ground 

and at higher altitudes was an important part of the 

balloon operation. Any miscalculations of the winds could 

mean the leaflets would miss the target zones. The Air 

F~:ce gave RFE information concerning wind pat~~!ns and 

direction. They also helped calculate exactly where the 

leaflets would land. Using this information, RFE would 

decide how much each balloon could carry to the target. 

Radio Free Europe purchased a large number of weather 

balloons to be used for the operation. Two types of 

balloons were used. One type was made of rubber and was a 

high altitude (from 30,000 to 40,000 feet) carrier. At a 

predetermined height, the balloon would burst and drop the 

leaflets over the target. The height and area that the 

rubber balloons would burst depended upon the amount of 

hydrogen used to fill them. The total weight of these 

balloons was minimal, but the size varied considerably. 

They averaged between three and five feet in diameter. In 

early 1955, the FEP attempted to launch much larger 

versions of these balloons from Germany to the soviet 

Union. These balloon measured from thirty-five to fifty­

five feet in diameter and carried a payload of over 400 

pounds, including a battery operated motor and a bicycle 



Introduction: RFE Goes Into Action 16 

wheel triggering mechanism13 . RFE ceased flying these 

large balloons due to concerns expressed by several 

airlines that they were a hazard to the commercial air-

routes. 

The second type of balloon used was a larger "pillow 

shaped" balloon. These hydrogen-filled balloons floated at 

a lower altitude (20,000 to 30,000 feet), and used a dry 

ice triggering mechanism. 14 The balloon would be carried 

with the wind, and as the dry ice melted, it would 

eventually trip a metal arm, and unload a bundle of 

leaflets. After the bundle dropped, the balloon would 

destablize and overturn. The hydrogen would escape and the 

balloon would fall to earth with some leaflets contained in 

a water-proof envelope. The pillow balloons were the 

heaviest, due to the triggering mechanism--they weighed 

from 2.2 to 7.9 pounds, and carried only one to eight 

pounds of leaflets. The size of these rectangle-shaped 

balloons varied from 8ft x 10ft to 10ft x 13ft. 15 

The balloon/broadcast campaign was soundly criticized 

by the press on both sides of the Iron Curtain, as well as 

some allies of the united states (particularly Germany). 

Attacks were based on the following four points: 

13Allan A. Michie, Voices Through the Iron curtain (New 
York: Dodd, Mead & Company, 1963), p.163. 

14Ibid., p. 138. 
15Diagrams on Balloon Launch, 23 January 1956, Time Inc. 

File, Free Europe Committee (FEC) thru 1956, p. 2, box 
45, Papers of C.D. Jackson, Eisenhower Library. 



Introduction: RFE Goes Into Action 17 

"1) dissemination of printed matter by balloons is 

undignified and 'gimmicky' 

2) balloons may actually be hazardous to aircraft 

3) continued communist complaints are occasionally 

embarrassing to the u.s. Government -- especially 

with respect to relations between the u.s. and its 

allies 

4) no hard evidence of the effectiveness of balloon-

leaflet operations exists"16 

The members of the FEC responded by writing their 

evaluations of the balloon/broadcast operation. In a three 

page report, Samuel S. Walker refuted the first claim by 

explaining that balloons were unorthodox, but RFE and FEP 

were forced to use unorthodox measures. This was due to 

the strict control of the media in Eastern Europe by the 

governments. He also rejected the third item by 

explicating the facts that these operations were no more 

aggravating to the Allies than were any other operations17 . 

In a letter to Allen DUlles, C. D. Jackson confuted 

the second claim by referring to an u.s. Civil Aeronautic 

Board statement. That document claimed "a balloon of less 

than ten pounds is not a menace to air navigation . . .The 

mathematical probability of a jet getting a balloon square 

16Report by Samuel S. Walker, Jr., 1956, Time Inc. File, 
FEC thru 1956, p. 1, box 44, Papers of C.D. Jackson, 
Eisenhower Library. 

17Ibid., pp.1-2. 



Introduction: RFE Goes Into Action 18 

in its air intake is about that of getting a bird."1s 

Jackson also rejects the fourth claim by pointing out that 

the soviets had attacked the balloon campaign venomously in 

their press accounts. Jackson believed that this was a 

sure sign that the balloon campaign was going well. He 

felt that the soviets "never mount a real press, radio, and 

diplomatic barrage casually," unless they want and activity 

stopped immediately. Jackson also sensed that to cease 

operations would give the soviets a major propaganda 

victory. This would in turn cause tremendous damage to the 

morale of the peoples in the target countries. Jackson's 

basic view was "what the Commies don't want, they should 

get."19 

RFE responded by having experts and exiles evaluate 

the effectiveness of their action program. Reports written 

by these experts were submitted to RFE for 

consideration. 20 One such report was by Hugh seton-watson, 

renowned historian of East European events. In that 

report, Seton-Watson defended the use of balloons. He 

believed that the balloon/broadcast system was effective 

and necessary due to the strict control exerted over the 

1SC.D. Jackson to Allen W. Dulles, 14 February 1956, Time 
Inc. File, FEC thru 1956, p. 2, box 44, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library. 

19Ibid· 
2°Time Inc. File, FEC thru 1956 , box 44 contains several 

letters of support for balloon operations. 



Introduction: RFE Goes Into Action 18 

in its air intake is about that of getting a bird."1s 

Jackson also rejects the fourth claim by pointing out that 

the Soviets had attacked the balloon campaign venomously in 

their press accounts. Jackson believed that this was a 

sure sign that the balloon campaign was going well. He 

felt that the Soviets "never mount a real press, radio, and 

diplomatic barrage casually," unless they want and activity 

stopped immediately. Jackson also sensed that to cease 

operations would give the Soviets a major propaganda 

victory. This would in turn cause tremendous damage to the 

morale of the peoples in the target countries. Jackson's 

basic view was "what the Commies don't want, they should 

get."19 

RFE responded by having experts and exiles evaluate 

the effectiveness of their action program. Reports written 

by these experts were submitted to RFE for 

consideration. 20 One such report was by Hugh Seton-Watson, 
ill 

renowned historian of East European events. In that Ii!
III 

'~ 

report, Seton-Watson defended the use of balloons. He 

believed that the balloon/broadcast system was effective 

and necessary due to the strict control exerted over the 

1SC.D. Jackson to Allen W. Dulles, 14 February 1956, Time 
Inc. File, FEC thru 1956, p. 2, box 44, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library. 

19Ibid­
2°Time Inc. File, FEC thru 1956 , box 44 contains several 

letters of support for balloon operations. 



Introduction: RFE Goes Into Action 19 

media by the Comm~nist governments. He also felt that the 

campaign could help bring about reforms in the target 

countries. Seton-Watson recommended that some leaflets 

could be improved by including more news, and more cultural 

information about the West and about other East European 

nations. In effect, he commended the campaign as very 

effective21 
• 

21Report by Hugh Seton-Watson, 1956, Time Inc. File, FEC 
thru 1956, p.4, box 44, Papers of C.D. Jackson, 
Eisenhower Library. 



Chapter 1 

CZECHOSLOVAKIA, BALLOONS, BROADCASTS, & VETO 

Czechoslovakia was the newest member of the 

Communist Bloc (having fallen in 1948 to a Communist 

coup). This was one of many reasons Radio Free Europe 

saw Czechoslovakia as the weakest link in the Iron 

Curtain from 1950 to 1954. RFE's conclusions were 

accurate because the Czech people were still struggling 

to adapt to the Communist system. 

RFE's goal was to exploit the tensions that 

existed, and put as much pressure on the new gove:r"nmEmt 

~,~ possible. They felt the best way to accomplish this 

goal was to supplement their broadcasts with the written 

word. The primary support document they used was a 

newsletter called Svobodna Europa (Free Europe). The 

newsletter and other flyers were pUblis~ed by~he Free 

Europe Press, the sister organization of Radio Free 

Europe. 

Radio Free Europe had, in 19?1, experimented with 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 21 

~.~~ use of ba),.190ns for dropping.JE;!aflets in a limited 

operation named "Prospero." Czechoslovakia was the 

target for this "ground-breaking" operation. In 1950, 

RFE had very limited transmitting capacity, and felt it 

had to find an effective way to get its message to the 

people of Czechoslovakia. with CIA co-operation in the 

form of balloons and personnel experienced in balloon 

aviation, RFE set out to boost the morale of the Czech 

people. In the first operation of 1951, over thirteen 
""~ . . 

million leaflets were dropped on Czechoslovakia. Other 

balloon operations were carried-out from 1951-1954 on a 

smaller scale. No co-ordinated balloon/broadcast 

operation began until Operation VETO in 1954. 

Free Europe Committee members felt balloon 

operations were an effective tool. They used 

information about these operations in several fund 

raising campaigns. In a speech on 26 September 1951, to 
II ., 

the Association of National Advertisers, C.D. Jackson ~ 
iilll 
li1'•"expounded upon the success of the operations. He cited 

a report that six Czech miners had defected to West 

Germany. Apparently, each of the miners had at least 

one leaflet with him when they crossed the border. 

Jackson maintained that they defected because of the 

"message of hope that they had received from the West."1 

1Speeches-Texts 1951, Time Inc. File, Box 82, Selected 
Talks--Annual A.N.A. Meetings, September 1951, 
Papers of C.D. Jackson, Eisenhower Library, p. 4. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 22 

Such initial positive pUblicity was to help.FEe,gain 

thousands of dollars in donations. However, reactions 

inside Czechoslovakia were not as positive. 

Initial reactions by the Czech government to the 

early 1950's operations were subdued. At first they 

tried to ignore the balloons, but after VETO, that 

changed. World attention became focused on the 

launchings, and required an aggressive policy with 

military and diplomatic aspects. The first measures 

taken were of a military aspect. ~~J~ly ot 195~, 

soldiers were ordered out from their bases to.collect 

leaflets. Other refugee reports from Plzen claimed that 

MIG jets were sent out every hour to shoot down the 

balloons. MIG jets were no longer used to hunt balloons 

after late 1953 because the jets were too fast. The 

task of shooting down the slow-flying balloons fell on 

flying clubs with old slow-going bi-planes. People were 

supposedly jumping like "frogs to catch the leaflets as 

they came down," claimed one report. 2 A follow-up 

measure involved ordering the postmen to ask everyone 

along their routes if they had any leaflets. If they 

discovered anyone with the leaflets, they were told to 

collect the leaflets and deliver them to the police. 

After an operation involving the dropping of the 

2C.D. Jackson Records, 1953-1954, Balloons File, 
Dispatch RFE L6, 24 July 1953, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 23 

fake Czech crowns 3 , Radio Bratislava broadcast a story 

about an uncle who had found some of the fake crowns. 

He had put them in his pocket, and continued to walk to 

town. When he arrived in town he went to the 

tobacconist's shop and gave one of crowns to the sales 

girl. The sales girl recognized the fake crown and 

laughed while telling him that he could not get anything 

for that crown. The embarrassed man then had to pay for 

his goods with real Czechoslovak currency. This satire 

ran repeatedly on stations throughout the country4. 

Radio stations outside Czechoslovakia became 

involved in attacks against ~fE ):~ecause of their Czech 

?a~paign. Inside the Soviet Union, Radio Baku lambasted 

RFE for its use of balloons in Czechoslovakia. Other 

stations inside Poland (which had apparently obtained 

some stray leaflets) ridiculed the Czechoslovakian 

balloon operations as "futile and worthless."5 A 

favorite method among the various stations was to accuse 

Radio Free Europe of being controlled by Fascists or 

3Radio Free Europe dropped a number of fake 
Czechoslovakian Crowns called "Hunger Crowns." The 
idea was that the Communists had made the Crown so 
worthless that it was causing people to go hungry. 
RFE wanted people to place these in pUblic areas. 
They did not intend to flood Czechoslovakia with 
counterfeit Crowns. 

4C.D. Jackson Records, 1953-1954, Balloons File, 
Monitoring highlights for 25 July 1953. Papers of 
C.D.	 Jackson, Eisenhower Library. 

5Black	 Book of 1953, Time Inc. File, NCFE file, Box 65, 
Papers of C.D. Jackson, Eisenhower Library, p. 16. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 24 

NAZ:i~,~ RFE was an easy target for this kind of...--'/.".' , 

propaganda because the main headquarters for Radio Free 

!~:r()pe ,were loc.ated i,n.. MlJpich. Follow up attacks 

accused Adnauer of being a Nazi, and of controlling RFE 

operations in Germany. 

Unlike many of their neighbors in the region, the 

Czech people were well educateq, and very familiar with 

western ideas. To many of these people, Communism was a 

step backward, which created resentment toward the 

communist government. The large middle class in 

Czechoslovakia was angered by the government's economic 

policies. The Czechoslovakian economy was one of the 

most industrialized in Communist Bloc, and its 

technological advancement helped RFE to get its message 

across. Czechoslovakia had the most shortwave sets in 

Eastern Europe. In 1951, there were 2,717,000 sets in 

Czechoslovakia, compared to 11 747,148 in Poland and only 

887,000 in Hung~ry6. This meant that Radio Free Europe 

could reach more people by radio within Czechoslovakia 

than other country in the region. 

The Czechoslovakian Communist Party suffered from 

intense internal rivalry. Klement Gottwald consolidated 

his grasp on the Party through several purges from 1948 

to 1953. Gottwald closely followed the Soviet model, 

6Edward Taborsky, Communism in Czechoslovakia. 1948­
1960, (New Jersey: Princeton,1961), p. 551. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 25 

and attempted to imitate Stalin's actions whenever 

possible. Gottwald's purges created a governmental 

system that was totally subservient to his wishes-­

another "cult of the personality." Gottwald created a 

massive bureaucracy, which slowed government actions, 

and created frustration and anger among the Czech 

people. The death of Gottwald in March of 1953 (shortly 

after Stalin's death), combined with the currency reform 

of 1953 created more unrest. The currency reforms cut 

wages in half and devastated the savings of the people. 

This action caused the situation to erupt. These events 

sparked riots in the streets of Prague and Plzen. 

In response to the unrest, the government of 

Antonin Novotny in 1954 attempted to appease the people. 

The government promised to cut down on investment in 

heavy industry. Higher pay for farmers, relaxation of 

collectivization, an increase in consumer goods, better 

housing, and an improvement in living conditions were 

included in Novotny's programs. To ease pressure on the 

Czech Communist Party, the government promised elections 

at the factory, local, and national levels, and a Tenth 

Congress of the Czechoslovak Communist Party. Novotny 

hoped these elections would give the government a new 

look, more credibility, and new power to the National 

Assembly. The National Assembly had its power and 

internal structures crippled during Gottwald's purges. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 26 

In democratic czechoslovakia, the Natic:>nal Ass~JP,Ql.Y. had 

been on of the main sources of power, but under the 
'"_...... ,.. ~,'.; ...~, ...."-,, .... _.. '" ­

Communists it had become largely a symbo19f 't:l'l:~.past. 

The elections were also an attempt by the new Czech 

leaders to distance themselves from the policies of the 

past, and energize the party with new faces and ideas. 

Novotny hoped that the new energy brought into the Party 

would then be passed on to the people. He planned to 

declare the election results as proof that the people 

were behind the Party. 

RFE saw chaos within Czechoslovakia and felt it was 

a prime target for the action plan--of which Operation 

VETO was its initial test. Czechoslovakia had the three 

things that Radio Free Europe felt would make the action 

plan a success--l) confusion within the Communist 

Party; 2) a mass opposition from within the middle 

class; and 3) a technological base in which many people 

had access to radios. Armed with the knowledge gained I'li 
Ill'll 

"II 
by earlier balloon/leaflet operations of the early 

1950's, RFE prepared to launch a co-ordinated 

balloon/broadcast attack on Czechoslovakia in 1954. 

Radio Free Europe planned to exploit the 1954 

elections to show just how much unhappiness there was 

with the new Czech leadership. RFE hoped to use the 

elections as a central target that would solidify the 

various underground opposition groups. RFE also hoped 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 27 

this operation would establish RFE as a voice from the 

West that would strengthen and guide the opposition by 
,::-;­

giving them the tools and direction to put political 

pressure on the government. Radio Free Europe wanted to 
,", '~", -­

help the people of Czechoslovakia to become aware of 

groups that were working to free Czechoslovakia from the 

Communist yoke. Hopefully, for the resistance 

movements, this would mean more members and a greater 

effect on the people. 

Operation VETQ was organ~~~d in January of 1954, 

into three parts: The first, or pre-election phase 

would attempt to discredit the policies of Novotny. RFE 

felt these pOlicies were actually set-up to hasten 

sovietization and limit the people's rights. RFE ran a 

number of political commentaries that were aimed at 

several groups to try to discredit the Communist themes. 

Eight hours of original programs were broadcast each 

day.? The programs would then be run two to three times 

each day, (depending upon whether or not RFE broadcast 

24 or 19 hours on a particular day) with live ten minute 

news broadcasts between each program. These pro9!ams 

were specifically targeted to promote doubt in the 

Party, and erode any support for the Party among 

farmers, labor unions, women, and youth. 

?Robert Holt, Radio Free Europe (Minneapolis:
 
University of Minnesota Press,1958), p. 71.
 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 28 

The second phase was to be held during February ­

May 1954. By developing the Peopl§!,.'.9.~.,QQP2J=?ition RFE 

intended help all Czech and Slovak peoples resist the 

process of sovietization taking place in Czechoslovakia. 

An RFE leaflet of 1956 described the Voice of the 

Opposition as nothing like a'political party. The 

leaflet described the People's Opposition by claiming 

that "it issues no cards, has no regard for years of 

service or 'merits,' and does not organize underground 

or illegal groups. What, then, is the People's 

Opposition? It is a name for the movement of the Czech 

and Slovak people, for a community of millions of 

Czechoslovak men and women united in a common hatred of 

their Soviet masters, and their Prague and Bratislava 

puppets, and equally united in their desire for 

independence, freedom, justice, and democratic 

government. In quotes, the 'Peoples Opposition' is a 

mere slogan. But the People's Opposition is a community 

of individuals and social groups conscious of what they 

want and of what they reject; it is a reality, the most 

terrifying for the regime and the party because it is 

invisible, intangible, a force that can move mountains, 

a feeling in a man's bones--a fact. nB 

To legitimize the People's Opposition as a valid 

voice of the people, a platform was developed. Speaking 

BRobert Holt, Radio Free Europe, 1958, p. 228. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 29 

with Czech exiles, analyzing exile reports, reading 

underground newspapers from Czechoslovakia, and 

reviewing regime press reports provided an ample supple 

of ideas for a platform. Americans working with exiles 

developed the "Ten Demands of the People's Opposition." 

The list was as follows: 

1. Trade Unions for Trade Unionists 

2. Better Pay 

3. Workers must not be Chained (to their job) 

4. No Meddling with Workers' Free Time 

5. No More Farmers' Bondage 

6. Smaller Quotas--Larger Crops 

7. Local Autonomy instead of Bureaucracy 

8. Goods for the People, not for the Soviets 

9. Back to Serving the Customer 

10. Housing for Families, not for the State9 

To make this platform easily recognizable, the Free 

Europe Press printed thousands of stickers displaying 

the number "10." This campaign was supported with 

broadcasts encouraging the people to place the stickers 

in locations that were highly visible. Several reports 

from tourists, visiting foreign officials, and regime 

reports were filled with stories about "10" stickers. 

During the increased broadcast hours to 

9Robert Holt, Radio Free Europe, 1958, p. 155. 
Parenthesis added by the author. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 30 

Czechoslovakia, exiles discussed each point of the Ten 

Demands in detail. other broadcasts explained the 

democratic processes used in Britain and the United 

states. In this way, the people of Czechoslovakia would 

understand what rights a voter had in real elections. 

Leaflets followed detailing how the United states and 

Britain had become democracies. The leaflets also 

explained the differences between the British and 

American democratic systems. 

Dropping of small newsletters called Svobodna 

Europa (Free Europe) helped to spread the concepts 

behind the Ten Demands. Other leaflets were also 

formulated that aimed at specific groups and how the Ten 

Demands would better their lives. Following leaflets 

contained more detailed explanations, combined with 

pictures and news from the West. 

Discrediting the parliamentary and shop elections 

was the goal of the third phase. RFE intended to 

portray the rigged elections as another scheme by the 

Communists to falsify claims ~f overwhelming support of 

the people.~o RFE attempted to single out hardline 

candidates by airing programs designed to make them look 

like brutal men who were puppets of Moscow. Exiles and 

refugees supplied RFE with the names and acts of 

officials considered to be unusually brutal or 

~ORobert Holt, Radio Free Europe, 1958, p. 152. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 31 

subservient to Moscow's wishes. RFE broadcasted these 

names so that the people would know which candidates 

were least interested in the people and more interested 

in themselves. Radio Free Europe urged people to vote 

for canidates who would put local needs ahead of /" 

individual goals. This was the major thrust of 

Operation VETO toward the National Assembly elections. 

Shop Committee elections were held to give the 

workers more say in the operation of their factories. 

Operation VETO urged the workers to demand a review of 

candidates before the elections to keep out Party 

stooges. Another part of the program directed the 

workers to have the rights and powers of the committees 

(and the workers) posted. In order to have fair 

elections, one leaflet demanded that the elections be 

handled by the workers and not the union leaders. RFE 

hoped to eliminate representatives who were more 

concerned with advancement ~n the Party rather than the 

interests of the workers. Another goal of this movement 

was to allow free assembly of workers to discuss their 

concerns. A fair Shop Committee election that was not 

controlled by the Party (which controlled the trade 

union--ROH) was'the primary hope. 

Radio Free Europe used broadcasts to introduce and 

discuss general details about VETO. Leaflets were more 

detailed than the broadcasts. Any ideas that could not 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 32 

be explained in a ten or fifteen minute broadcast could 

be expounded upon in more detail by using a leaflet. 

Facts and figures could also be better understood when 

printed on a leaflet--things like population tables or 

average income, etc. If it appeared the Czech people 

did not fUlly understand a particular point, RFE would 

then prepare a different leaflet or broadcast more 

programs dealing with that point. This would usually be 

determined from interviewing defectors or new 

immigrants. 

Five goals attached to the VETO operation were 

expressed in a 1956 report. The first three were 

immediate goals: to attempt to undermine the Communist-

promoted idea of an all-powerful state; to register all 

the gains of the opposition that were achieved against 

the will of the regime; and help focus the opposition's 

pressure for "practical and attainable targets."11 

The final two concepts dealt with the longer-term 

goals of VETO. According to the report "While welcoming 

these gains [referring to some material and ideological 

concessions that took place after the balloon campaigns 

took place], we took care that the opposition, engaged 

in the piecemeal struggle with the regime, should retain 

11Reports on Czechoslovakia, Poland, FEP Operations, 15 
October 1956, Time Inc. File, Free Europe Cmte thru 
1956 (FEC), Box 44, Papers of C.D. Jackson, 
Eisenhower Library. 



czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 33 

a clear picture of the final aim i.e., complete 

liberation." 12 The final design, was "By helping the 

opposition to act in unison, we increased its coherence, 

its feeling of solidarity, and its self-awareness. 

Thus, although we never attempted to create any 

organized resistance, we helped to give the opposition 

forces the character of a political movement conscious 

of its potentialities and of its tactical and strategic 

aims."13 

Another hope placed in VETO was to maintain 

pressure on the Communist government. It was felt that 

if internal and external resistance was not kept up, it 

would look like the United states was abandoning the 

people of Czechoslovakia. The violence of Communist 

attacks against the balloon/leaflet campaign was seen as 

a moral victory, and a sign that VETO was doing its 

job. 14 

VETO also was a success in that Novotny had to 

postpone the parliamentary elections twice. When 

elections were finally held, thousands of RFE leaflets 

were reported to have been placed in ballot boxes. The 

reason for this was that RFE had dropped millions of 

12Ibid.
 
13Reports on Czechoslovakia, Poland, FEP Operations, 15
 

October 1956, Time Inc. File, Free Europe Cmte thru 
1956 (FEC), Box 44, Papers of C.D. Jackson, 
Eisenhower Library. 

14Ibid. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 34 

fake ballots a few days before the elections. Most of 

the ballots were found in rural areas. RFE broadcasts 

and following leaflets instructed the people to post the 

fake ballots in pUblic places or in mailboxes of local 

officials--and not to put them in ballot boxes. In the 

end, thousands of ballots were thrown out and the 

Communists claimed overwhelming support for their 

candidates. 

Greater success was attained in VETO's efforts in 

upsetting the shop elections. Those elections were 

eventually cancelled when no suitable candidates were 

found. Election committees were composed of workers and 

Party members. The workers would not allow many 

candidates proposed by the Party to be placed on the 

ballots and workers threatened to stop working if 

elections were held without their approval of 

candidates. 

Radio Prague set its sights against RFE in two 

attacks in October of 1954. Th~y also attacked Czech 

exiles who broadcast for RFE during the Operation VETO. 

A favorite target of the Czech press was Ferdinand 

Peroutka. Peroutka had been a supporter of Thomas 

~asaryk and Edvard Benes in 1919, when he was a young 

writer. Arrested by the Gestapo during World War II, 

Peroutka spent much of the war in a concentration camp. 

After being liberated by the American Third Army, he 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 35 

respected editor and writer of the newspaper 

Noviny (The Free World). The newspaper was 

critical of Communist ideology, and on the first 

day of the coup in 1948, his paper was closed. Peroutka 

fled Czechoslovakia later in that year due to intense 

pressure from the Czechoslovakian secret police. After 

his defection, he accepted an offer as Chief of the 

Czechoslovak Desk at RFE. 

The Czech Home Service claimed that the propaganda 

attacks by balloon and radio transmissions (including 

those of VOA), were a complete waste of money and time 

by large American corporations. They specifically took 

offense at some leaflets that criticized Czech trade 

unions. The Czech home service responded to these 

attacks by intense criticism of the American Federation 

of Labor and the American Legion. 

The balloon campaign so angered the Czech 

government that it actually went before the united 

Nations to try to get the balloons stopped. They 

proposed an amendment to end all propaganda that "tends 

to create hostility and hatred among nations.,,15 The 

amendment was proposed on 26 November 1954 by the Czech 

ambassador Mrs. Sekaninova-Cakrtova. The item was later 

15Manuscript of U.N. declaration, Time Inc. File, 
Underhill, Garrett, U.N. Czechoslovakia Item, 9th 
General Assembly, Box 87, 1954, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library, p. 2. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 36 

withdrawn by Mrs. Cakrtova. This was because the U.S. 

and several of its allies amended the proposal to the 

extent that it began to read like a condemnation of 

Communism. 

In 1955, the Czech attitude toward the balloons 

seemed less intense. During Operation VETO, a 5 

September article in RUDE PRAVO described the hunting of 

the balloons as a type of game. The article was written 

for Czechoslovakian Air Force Day, which was on 5 

September 1955. The title of the article was "A Play ­

But a Great Deal of Skill is Involved."16 The short 

article continued "The three came nearer, perform a loop 

- and presently the machines began hunting the balloons. 

There were 150 of them launched. The task of the pilots 

is to spot the balloons in the air and to strike them 

down. The planes make winding movements, sharp turns, 

at times there is a roar of the engine, at other times 

as if the plane would make a jump. Yes, it is a play, 

but how much courage and skill is hidden in it, how 

steadfast must be the pilot's hand."17 The caption 

under one of the pictures reads "In a dive, this plane 

was striking down the balloons."1B The pilots discussed 

in the article were part of the Pardubice Aeroklub, 

16Letter to Dulles from Jackson, Time Inc. File, Dulles, 
Allen, Box 44, 14 February 1956, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library, p. 4. 

17Ibid., p. 3. 
1BIbid., p. 3. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 37 

which flew only old bi-planes. 

While trying to evaluate the effectiveness of the 

balloon campaigns, the Czechoslovakian section of RFE 

closely monitored the Czech press. They reported an 

increase in press attacks after the beginning of 

Operation VETO (January to JUly 1954). In 1953 alone-

the year before the major balloon campaign began, the 

Czech press attacked Radio Free Europe a total of 

eighty-nine times. seventeen of those attacks directly 

mentioned the limited balloon launches that occurred in 

1953. 19 From April 1954 to February of 1956, there were 

a total of 1319 attacks on RFE. Attacks on the balloon 

operations VETO, FOCUS, and SPOTLIGHT averaged 58 press 

attacks per month. 20 During the April 1954 to February 

1956 period, Radio Free Europe implemented more 

balloon/leaflet operations than it had in its first 

three years of existence. Regime press assaults 

increased in proportion to the number of operations. 

The light-hearted mood of the Czech press came to 

an abrupt end on 19 March 1956, when Czechoslovakia 

charged that a Radio Free Europe balloon caused a fatal 

crash over the Tatra Mountains. The accident occurred 

19B1ack Book for July to December 1953, Time, Inc., NCFE 
file, part 2, pp. 12-13, Papers of C.D. Jackson. 
Listings and scripts for a number of Czech papers 
and radio broadcasts are included in this book. 
The Black Book for 1954 is missing. 

2°Radio Free Europe, Audience Analysis Monthly Report, 
Vol. II, No.2, February 1956, p. 1. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 38 

in January, but was not protested until March. A new 

offensive by the Soviets and the satellite countries was 

underway to shut down RFE. As a result of these 

charges, Joseph C. Grew, Chairman of the Free Europe 

Committee in 1956, held a meeting on the same day with 

Secretary-General Dag Hammarskjold. There had been 

complaints on 24 February from the Czech Foreign 

Ministry that American balloons had been creating 

hazards to civil aviation--violating the Chicago 

Convention on International civil Aviation of 1944. 

However, in that complaint, there was no mention of the 

19 January crash. 

In defense of the Free Europe Committee, Grew 

submitted a lengthy rebuttal. Grew presented his 

defense before the U.N. Secretary General on Tuesday, 

March 20, the day after the Czechs presented their 

claims. Grew claimed that the UNESCO Conference in 

Montevideo of 1954, allowed for the "free flow of ':,r 

information" that would contribute to "understanding and 

friendship among peoples."21 Grew stated that the 

Communist governments of Czechoslovakia, as well as 

Hungary and Poland had been violating the UNESCO 

Constitution by violating the principle of free 

communication. The only way to overcome the state­

21Memo to director from Shepardson. 20 March 1956, Time 
Inc., File, FEC thru 1956, Box 44, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library, p. 4. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 39 

imposed barriers was to "resort to exceptional methods 

of communication, such as balloons."22 

According to the standards of the u.s. civil 

Aeronautics Administration, FEC balloons could not have 

caused the fatal accident of 19 January. The Air 

Coordinating Committee of the united states defended FEC 

by stating that aviation problems could only have 

occurred if the balloons were over ten pounds. But, the 

maximum load of the FEC balloons was seven pounds. They 

also noted that scores of weather balloons were released 

every day, from allover the world. These balloons 

weighed less than ten pounds, and no accidents had been 

recorded because of them. The FEC balloons travelled at 

a maximum altitude of between 24,000 and 40,000 feet-­

which was well above the maximum ceiling for commercial 

aircraft at that time. 23 

The weather also made it impossible for any 

'ilballoons to have travelled over the Tatra region on the "'.,,
]j 

date of the accident. The wind patterns would not have 

allowed for West to East balloon flight at the time of 

the crash. The visibility in the Tatra Mountains was 

only 70 feet on 19 January, and was noted as being 

hazardous for air travel in bad weather. The plane had 

been re-routed through an area of the Tatras that had 

22Ibid., p. 5. 
23Ibid., p. 6. 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 40 

heavy fog and snow. Mr. Grew concluded his rebuttal by 

claiming that the bad weather was to blame for the 

accident. Grew felt the entire incident was promoted by 

the Soviet Union, as part of its continued attempts to 

defame FEC and check the free flow of information on 

Czechoslovakia, Poland, and Hungary. 

After Soviet pressure mounted, the German 

government began to press RFE to stop or postpone 

operations. Relations between RFE and the German 

government were always strained, and this situation did 

not help. The Germans also urged the United States to 

take some action to reduce tension between the Germans, 

Soviets, and Radio Free Europe. Ambassador Krekeler (of 

west Germany) pressured Washington to act. Allen 

Dulles, head of the CIA became concerned with the 

operations. In a letter to C.D. Jackson, Dulles stated 

"the balloon situation is getting badly fouled up and 

am worried about the effects"~4 on future operations. 

Political pressure on FEC President Whitney H. 

Shepardson was conveyed on to other FEC members. The 

extent of the anxiety was noted in a 1956 memo in which 

Shepardson claimed "Ambassador Krekeler is pushing the 

u. S. Government to ask us to call this operation off. 

The push has sUddenly become evident in the last forty 

~4Letter from Allen W. Dulles to C.D. Jackson, 12 
February 1956, Time Inc. File, FEC thru 1956, Box 
44, Papers of C.D. Jackson, Eisenhower Library. 

I 



Czechoslovakia, Balloons, Broadcasts, & VETO 41 

The duress caused by the pUblic and diplomatic 

protest was fended off, and balloon/leaflet operations 

continued for a number of months. However, the prodding 

had a negative effect on the health of the aging 

of FEC, Whitney Shepardson26 . Pressure 

continued even though RFE advised its listeners not to 

take any chances that might lead to violence or personal 

danger. RFE was also cautious in its rhetoric in an 

attempt keep people from provoking people into violent 

acts. At the time, RFE's cautious tone was largely 

unnoticed, or ignored. Press organization in the West 

and the East preferred to take a negative tone toward 

RFE operations. As a result, public and political 

pressure mounted for RFE to cease their aggressive 

programs. 

25Memo to directors from W. Shepardson, 7 March 1956, 
Time Inc. File, FEC thru 1956, Box 45, Papers of 
C.D. Jackson, Eisenhower Library, p. 2 

26Shepardson retired his position in 1956 because of his 
poor health. 

, I!i" 
',I 
1 



Chapter 2
 

FOCUS on Hungary
 

Matyas Rakosi established himself in the Hungarian 

Communist Party during World War II. Under the guidance 

of Moscow, Rakosi led several Communist resistance groups 

against the Nazis. After the war, he controlled the Party 

with the help of several hard-line members. It was in 

1949, that Rakosi gained full control of Hungarian 

political system. In 1947, the Communists had managed to 

break-up the right wing parties and absorb smaller left ­

wing groups into the Communist Party. with the opposition 

co.nfused, suppressed, and split, Rakosi called for 

elections. In these elections, his party gained received 

over ninety-five percent of the votes. A new constitution 

made the Communist Party the only political force in 

Hungary. 

Over the next four years, Rakosi consolidated his 

power and strove for total control of the people's lives. 

The Communist Party received prominent mention at all 

cultural events. Slogans about the glorious Communist 



FOCUS on Hungary 43 

were everywhere. Schools had to teach the Party 

Religion was repressed, as Rakosi tried to make 

the new religion of the people. Terror was an 

weapon under Rakosi. 

Rakosi followed Stalin's social policies as well. 

The people were reluctant to speak against him, for fear 

that they might be turned in to the secret police. Under 

KGB tutelage, the Hungarian secret police became experts 

in keeping the Hungarian people under control. Suspicion 

of neighbors and co-workers was commonplace because the 

Hungarian secret police supposedly had thousands of 

informants. Rakosi's picture was a common sight on the 

streets, as was his presence via the secret police. By 

1953, he had effectively setup his own cult of the 

personality. 

Rakosi maintained strict control of the Hungarian 

Communist Party. Like many of the communist leaders of 

Eastern Europe at that time, he had totally destroyed many 

organs of the past government. Any governmental 

institutions that he felt had the potential of threatening 

his power were either closed or rendered ineffective. The 

purge was the most effective tool that Rakosi had in 

maintaining a tight grip on the party. Anyone that could 

be a possible opponent for mastery within the government 

was purged. 



FOCUS on Hungary 44 

Under Rakosi, Hungary suffered greatly on the 

economic front. Soviet economic models were faithfully 

followed. Central planning of industry and the 

collectivization of agriculture began in 1949 and 

continued into 1953. As a result, Hungary underwent a 

negative balance of trade for several years. The emphasis 

on heavy industry meant that Hungary needed to import raw 

materials from the Soviet Union. The Hungarians did not 

know how to extract what natural resources they possessed. 

They required Soviet expertise to teach them the best way 

to use their wealth. The Soviets were the main exporter 

and importer, and any offer of aid from the West was 

immediately rejected in order not to jeopardize Hungary's 

economic or political standing with the Soviets. 

Increased industry created a greater need for 

workers. Most of the workers were brought in from the 

collective farms. Incentives of higher pay and better 

housing were used to lure young farmers to come to the 

cities. Enthusiasm to work in the cities waned after 

workers wrote back to the collectives. Life in the city 

was just as bad or worse than on the collective. When 

workers from the farms would not co-operate, the 

government opted to use forced labor. Impact of the 

government policy is shown on the following chart. 1 

1The	 following figures were obtained from Ernst C. 
Helmreich's book, Hungary (New York: Frederick A. 
Preager), 1957, p. 271. 



FOCUS on Hungary 45 

Number of Industrial Workers 

1000 900 aas 

800 
600 
400 

200 
o 

Thousands 

Jan­ Jan­ Jan­ Jan­ Jan­
1950 1951 1952 1953 1954 

Year 

An increase in workers resulted in an increase
 

misery for the new city dwellers. The influx of
 

workers created a severe housing shortage in the cities. 

Under Rakosi's programs, the number of live births 

increased from 185,820 in 1952 to 223,347 in 1954. Food 

shortages, declining health care, and cramped and 

unsanitary conditions created a tense environment. These 

reluctant workers were uneducated, unhealthy, and unhappy. 

The result was lower productivity and higher levels of 
';:1 

". 

bitterness toward the government. 

Low wages and very few and increasingly costly 

consumer goods added fuel to the fire of bitterness toward 

Rakosi. In 1949, the average cost of food per month was 

90.36 forints. By 1954, the monthly cost was 198.61 

forints. The average income per industrial worker in 1954 

* This number indicates the first full year of 
Rakosi's Five Year Plan. 



FOCUS on Hungary 46 

slightly more than 190 forints. Household expenses 

and clothing averaged 38.45 forints 

1954--which meant that at least one, and sometimes two 

the household had to work to pay the 

Few households had money for consumer 

there were in 1954. Just how much 

families were affected by Rakosi's pOlicies can be seen in 

following table. 

Table of Expenses* for Selected Years3 

1949 1951 1952** 1954*** 

90.36 155.85 223.06 189.61 

Household/month 14.08 14.08 25.50 25.50 

Clothing/month 25.56 31.49 42.72 38.45 

Index I 100 I 154 . 9 I 224 . 1 I 195 
*AII figures are in Forints--except index figures. 
**The average wage in 1952 was 187.20 Forints. 
***The first year of Nagy's reform programs. 

The collectivization of farm land increased the 

resentment toward Rakosi. Lands that had been in families 

for generations were stripped away and claimed by the 

state. Many peasant farmers that had worked for the 

wealthy land owners felt they should have a right to own 

those lands. After all, many of the peasant families had 

2Ernst C. Helmreich, Hungary, 1957, p. 281. Calculations 
for the figures take inflation into account for a 
more accurate estimate. 

3Ibid., Inflation is included. 1949 was used as a base 
year because it was the year before Rakosi's Five 
Year Plan. 



FOCUS on Hungary 47 

same lands since the days of serfdom. These 

dashed, as were the hopes of many small farmers 

plots. All lands were seized by the State 

into collective farms. All individual 

of land was outlawed. Several riots occurred 

the cOllectivization drive of the early 1950's. 

When Stalin died in March of 1953, the new leaders of 

the Soviet Union did not approve of Rakosi's government. 

The Kremlin had been keeping a close watch on events 

inside Hungary, and feared that they could erupt if a 

change in leadership was not immediately made. Rakosi was 

called to Moscow by Khrushchev and severely reprimanded, 

and forced to give up the premiership to Imre Nagy. 

Nagy had been a part of the government in 1945, and 

was closely aligned with Moscow. But, during the 1950's, 

he fell into disgrace due to his opposition to Rakosi's 

economic policies. Nagy had devised a plan called the 

"New Course," which was a blueprint for shifting the 

economy from heavy industry to "light" industry 

(production of consumer goods). Nagy recognized the 

discontent of the workers and attempted to raise wages and 

lower food prices. 

Nagy never gained the full support of the Politburo, 

which was still packed with Rakosi's backers. However, 

Nagy did not let the lack of support stop him from trying 

to implement his reforms. He started his programs in 



FOCUS on Hungary 48 

but the Conservatives continually slowed or blocked 

implementation. As a result, many of Rakosi's 

unpopular programs stayed in effect until the last half of 

The people who wanted change immediately in 1954, 

to be upset with Nagy's programs. By late 1954, 

managed to get many of his New Course programs under 

way. Nagy removed some of the conservatives and replaced 

them with his own people. Due to Nagy's successful social 

reforms, tensions eased . 

Nagy abandoned the collectivization of farms, which 

greatly reduced pressures in the countryside. Memberships 

in the collectives fell over forty percent. 4 Farmers were 

allowed to have some small plots. This was similar to the 

U.S.S.R., where members of the collectives were allowed to 

cultivate their own small plots. 

Concentration on light industry also created a more 

relaxed atmosphere in the factories. Workers began to 

produce consumer goods. Some of the workers who did not 

wish to continue in the cities went back to the farm. 

Economic reforms included an increase in wages, which 

relieved some of the economic strain on the workers. 

Promises of better housing and social conditions were part 

of the "New Course." Some improvement was felt in late 

1954, which can be seen in the chart on page 43, and the 

4Bennet Kovrig, "Hungary," Communistm in Eastern Europe 
(Bloomington, Indiana: Indiana University Press), 
ed. Teresa Rakowska-Harmstone, 2nd ed., 1984. p 92. 



FOCUS on Hungary 49 

page 44. These programs helped to improve Nagy's 

with the masses. 

Nagy also released most of the political prisoners 

Rakosi during his purges. One of these 

was Janos Kadar, who would later replace Nagy 

the 1956 uprising. These reforms along with the 

to light industry created a conservative backlash, 

as Rakosi began to enhance his support in the Politburo. 

Many of the Politburo members felt threatened by the 

reforms and were ready to change leaders by mid-1954. 

Radio Free Europe took careful note of the events 

inside Hungary. They were aware of the dissent inside the 

Communist government led by Nagy, thanks to interviews 

with exiles, and other information supplied to RFE by the 

CIA. RFE first responded cautiously to Nagy's programs. 

Initial limited criticisms of the "New Course" by RFE did 

not hurt Nagy. It actually helped put the conservatives 

in an uncomfortable situation. 
':11 

If the conservative Communists supported Nagy, they 

would be admitting that they had made mistakes. This 

would not only embarrass them, but also the Soviet Union-­

since the hard-liners closely followed Moscow's economic 

policies. But, if they opposed him, then they would 

actually be agreeing with RFE. The conservatives reacted 

by biding their time. When Nagy's policies went too far, 

they would act. 



FOCUS on Hungary 50 

Radio Free Europe developed Operation FOCUS in 

Initial reactions appeared positive. In a 

letter to Allen Dulles, C.D. Jackson reported early 

successes. According to Jackson, the "Red flag is no 

longer displayed on public occasions: the Communist 

regime and Party members wear Hungarian national colors in 

their buttonholes; the Internationale is no longer sung, 

but the Hungarian National Anthem is; etc., etc."S 

Jackson claimed that the Hungarians were taking to passive 

resistance quite well. One Hungarian told him that 

Hungarians "know how to do these things. We used to do it 

all the time to the Habsburgs."6 
•• _~~>.4., ,. 

At that time, RFE was unsure of how committed Nagy 

was to reform. RFE hoped to test Nagy's resolve toward 

reform by urging his government to increase freedoms for 

the,J>eople. The strength of the right wing of the 

Communist Party within Hungary was also a target. RFE 

wanted the workers to be aware of how the top Party 

members lived, and which of these members abused their 

power the most. Radio Free Europe in their election 

rhetoric tried to attack the most conservative members of 

the Communist Party. A more cautious tone was used toward 

liberal party members. 

sLetter from C.D. Jackson to Allen W. Dulles, 24 November 
1954, Time Inc. File, Dulles, Allen, p. 1, Papers of 
C.D. Jackson, Eisenhower Library.
 

6Ibid.
 



FOCUS on Hungary 51 

FOCUS was similar to VETO, the RFE project in 

echoslovakia, in its insistence that the people be given 

in government and industrial affairs. RFE 

pursued Operation FOCUS as reforms in Hungary 

Much of the reform was due to Nagy's 

However, RFE maintained pressure on Nagy. The 

pressure became so annoying to many in the Nagy 

government, that a formal protest was presented. 

In BUdapest, the U.S. Legation received the formal 

note of protest on Monday, October 15, 1954. The letter 

of protest objected to the fact that the balloons were 

J2~JJ}9 .. launched from the U. S. Zone of Occupation of west 

Germany. The letter proclaimed that "it is the openly 
--;"'-",~ 

avowed object of this plan that the inciting and 

slanderous leaflets should stir up discontent among the 

people of Hungary and invited them to put up resistance of 

their lawful government."? 

The letter had the following three main poi~ts: "1) 

It is a basic principle of international law,. derived from 

the sovereignty of states, that states must refrain from 

interfering in the internal affairs of one another. It is 

beyond dispute that the dispatching of the above-mentioned 

leaflets to the territory of the Hungarian People's 

7Protest letter from the Hungarian Government, 15 October 
1956, Time Inc. File, FEC thru 1956, p. 1, Records of 
C.D. Jackson, Eisenhower Library. 



FOCUS on Hungary 52 

constitutes an obvious interference with the 

affairs of the Hungarian People's Republic."s 

The s.~gC?!!?p()int_accused the united states of not 

controlli.ng what was happening in its zone of occupation.-,_._,.....,..... ~ " 

Therefore, through negligence, the united states was 

violating international law by allowing the balloons to be 
~:~:.:,.··t ',. .... 

launched. Not only was the united states breaking--....--...,~' 

international law, but it was also violating the Rotsdam 

l\.9£~,~ment:,. The Potsdam Agreement stated that four 

controlling powers would control events in their sectors, 

and not allow any provocations to occur. According to the 

Hungarians, the Americans were only interested in 

provoking the Hungarian people against their government. 

Passage of the Mutual Security Act was the final 

point. According to the Hungarians, the "millions of 

dollars in support of subversive activities against other 

states, including the Hungarian People's Republic--Iead[s] 

to the conclusion that the U. s. Government not only 

renders possible, but also gives support" to such 

endeavors. 9 To prove that the united states actually did 

seek the relaxation tensions, the Hungarian government 

demanded that the balloons stop. Such a "hostile 

action":LO must be stopped by the u.s. government, or 

Hungary might have to take another approach, claimed the 

SIbid.
 
9Ibid.
 
:L°lbid., p. 2.
 



FOCUS on Hungary 53 

The entire text of the letter was broadcast on 

Radio Budapest at midnight of October 15. 

By December, the state Department responded to the 

protest. It supported the action of RFE and blamed the 

Hungarian government for forcing RFE to take unusual means 

to communicate with the people of Hungary. The response 

also claimed that RFE and the Crusade for Freedom (the 

group that supposedly funded RFE) were both private 

organizations. As such, the United states had no 

jurisdiction over them. 

The state Department claimed to have reviewed a 

number of the leaflets and felt they were not provocative. 

The leaflets only suggested that the Hungarian people 

follow legal means to have the Hungarian Constitution 

followed. As a further slap to the Hungarian government, 

the letter went on to suggest a number of reforms. Many 

of these reform ideas were taken from RFE leaflets. 

Included in the suggestions were equality of all 

Hungarians, accountability by the government, free speech 

and assembly, and a number of others. 

One leaflet, dropped at Christmas time, showed on the 

front a famous painting by a fifteenth-century Hungarian 

Artist. The picture was of Mary and Jesus. On the back 

was a prayer and a few words added by Radio Free Europe. 

After discussing the picture, RFE added the sentence "Men 

bowed under sorrow and humiliation, men oppressed and 



FOCUS on Hungary 54 

persecuted draw from this light the patience and strength 

to await the day that will bring them peace, truth and 

freedom.":u . This leaflet angered a number of Hungarian 

qovernment officials. These officials felt RFE was 

exploiting Hungarian culture for their own ends. 

Due to defectors and CIA reports, RFE became aware 

that Nagy was under intense pressure. They did not 

particularly like Nagy (after all, he was still a 

Communist), but they preferred him to the alternative. As 

a result of this information, RFE toned down some of its 

rhetoric. Radio Free Europe concentrated more on the 

hard-liners, who were still in the Party--such as Rakosi. 

By 1955, however, Nagy was beyond help. 

By January of 1955, the conservatives took note of 

the support for Nagy among the workers. Conservatives 

feared that Nagy might become too popular and threaten 

their power bases. Rakosi played upon these fears, and 

rapidly gained more support. Rakosi used his contacts and 

supporters within the soviet union to weaken Nagy's 

position there. Attacks on Nagy from within the Hungarian 

Party also increased. Conservative within the Hungarian 

Politburo insisted on the return of Rakosi. Nagy, they 

claimed, was deviating from Marxist-Leninist ideology. 

11Christmas Message, 20 December 1954, Time Inc. File, FEC 
thru 1956, p. 1, Papers of C.D. Jackson, Eisenhower 
Library. 



FOCUS on Hungary 55 

Nagy held his opponents at bay until April 1955, when 

was removed by the hard-liners for "right-wing 

opportunist deviation."12 Nagy looked to Moscow for 

support, but found none due to Rakosi's intrigues. Even 

Khrushchev supported Rakosi, stating "I have to keep 

Rakosi in Hungary, because in Hungary the whole structure 

will collapse if he goes."13 However, the result of this 

"coup" was a split in the Hungarian Communist Party. 

Some Party members stoically followed the policies of 

whoever was in power. The reformers refused to go along 

with Rakosi. They felt the programs of the past destroyed 

Hungarian society, and they wanted Nagy to return. 

However, the conservatives would have none of it, and Nagy 

was expelled from the party in November 1955. A deepening 

of the split in the Party was the result of the expulsion. 

Public support for Nagy and his policies grew. 

Writers supported reforms and condemned the hard-liners 

for their actions. Rakosi instituted plans to repress the 

opposition that only angered the people more. Moscow paid 

careful attention to events in Hungary. At the time, 

tensions in Poland were increasing, and Khrushchev wanted 

to defuse the situation in Hungary. Khrushchev removed 

Rakosi and he was replaced by his second in command, Erno 

12Bennet Kovrig, "Hungary," Communism in Eastern Europe, 
1984, p. 92 

13Ibid. 



FOCUS on Hungary 56 

Gero was much like Rakosi, and his leadership did 

improve the situation. 

In mid-October 1956, while Gero was out of the 

country, demonstrations broke out. Crowds demanded the 

return of Nagy, "expulsion of Rakosi from the party, 

pUblic trial for Farkas14 and others implicated in the 

stalinist outrages, pUblication of foreign trade 

agreements including Soviet exploitation of Hungarian 

uranium, freedom of expression in literature, and finally, 

the evacuation of Soviet troops."15 On 13 October 1956 

the shooting began, and did not stop until thirteen days 

later. 

Nagy became premier and Kadar first secretary. The 

crowds demanded that they implement policies that would 

return Hungary to a Western-style society. The Soviets 

responded by massing troops on the border and increasing 

the number of troops inside Hungary. These movements sent 

clear warnings to Nagy. Nagy responded by organizing a 

new government that included some hard-liners and some 

non-party members. Nagy was also in contact with 

Khrushchev, demanding that Hungary be able to withdraw 

from the Warsaw Pact. Khrushchev stalled during the 

14Mihaly Farkas was the Minister of Defense under Rakosi. 
He was hated among the people for being a brutal 
lieutenant of Rakosi. 

15Ibid., p. 93. 



FOCUS on Hungary 57 

negotiations. He wanted the Red Army to prepare for an 

attack, and he wanted to find a new leader for Hungary. 

While Nagy re-arranged his government, RFE broadcast 

the minimum demands of the people. RFE wanted Nagy to 

know what the people expected of him. Many of the people 

feared that Nagy's government would encourage invasion. 

The minimum demands included removal of Soviet troops from 

Hungary, free speech, fair elections, and the withdrawal 

from the Warsaw Pact. Nagy tried to implement these 

reforms, but negotiations with the Soviets would not be 

easy. Khrushchev had yielded to Gomulka in Poland on some 

reforms. Khrushchev showed some interest in allowing 

reforms in Hungary, but could never accept a Hungary that 

was not a member of the Warsaw Pact. 

President Eisenhower knew that Khrushchev feared that 

the United States would try to gain Hungary as a military 

ally. In order to calm those fears, Eisenhower made a 

speech that explained the position of the united States. 

He rejected the idea the United States had any military 

plans for Eastern Europe. Eisenhower also stated that 

"The united States has made clear its readiness to assist 

economically the new and independent governments of these 

countries . . . we do not demand of these governments 

their adoption of any particular form of society as a 

condition upon economic assistance. Our one concern is 



FOCUS on Hungary 58 

be free.".J..6 The speech was continually 

on Radio Free Europe from November 1 to November 

The soviet saw a weaklink in Nagy's government. The 

was Janos Kadar. Kadar was seen as a loyal 

Communist by the Soviets. They convinced Kadar that Nagy 

was betraying everything that Communism stood for. 

Membership in the Party drastically declined, as people 

burned their Party cards in the streets. When Nagy 

proposed a withdrawal from the Warsaw Pact, Kadar felt 

Nagy had gone too far. Kadar changed sides and secretly 

left Budapest. On 4 November, Kadar called for the Red 

Army to restore order to Hungary. By 7 November the Red 

Army destroyed all armed resistance and installed Kadar as 'I 

Premier of Hungary. 

By December 1956, Hungary was in shambles 

economically and socially. Kadar used arrests and 

deportations to restore order and remove potential 

opposition. During the unrest, RFE attempted to be a 

reliable source of information to the people of Hungary. 

To do this, RFE used some balloons in the countryside, but 

relied mostly on the radio. Balloon information had too 

much lag time to be very effective during the revolt . 

.J..6Robert Holt, Radio Free Europe (Minneapolis: University 
of Minnesota Press), 1958, pp. 192-193. 



FOCUS on Hungary 59 

Radio Free Europe was easy to pickup inside Hungary 

during the revolt, because the jamming towers had been 

destroyed. RFE monitored a number of weak signals from 

within Hungary. RFE selected information from these 

broadcasts that it felt might improve the moral of the 

Hungarian people. RFE sent a number of reporters to the 

Austrian-Hungarian border to gather reports. The main 

themes of the RFE broadcasts were for Hungarians to keep 

calm. Radio Free Europe did not want any more bloodshed. 

Apparently, some underground transmitting stations 

had started to broadcast, claiming that they were Western 

stations--such as Voice Of America, the British 

Broadcasting Company, and RFE. Some Hungarians were 

receiving two and three signals claiming to be RFE or VOA, 

which confused many people. It was this kind of confusion 

that may have led some to believe that military help was 

coming from the West. Some felt that the Soviets may have 

been responsible for some of the false western stations. 

Later, this would allow the Soviets to place blame on 

western stations. 

Radio Free Europe became the scapegoat for some East 

European regimes. Articles and news broadcasts expressed 

the feeling that RFE had provoked the crowds to fight the 

Red Army. Some inside Hungary claimed that RFE broadcasts 

promised swift and decisive military support from the 



FOCUS on Hungary 60 

As a result of pressure from the west and East, 

several investigations were launched. 

Interviews were done with people who had crossed into 

Austria during the unrest. One Hungarian defended RFE by 

stating that the "time of the Revolution was the greatest 

proof that Radio Free Europe is indispensable to the 

Hungarian people. It was our voice. And one thing is 

fact: RFE did not instigate any useless armed resistance. 

The Hungarian people did it, in their bitterness, without 

being encouraged by anyone."17 

One Radio Free Europe report done in 1958 suggests 

that Janos Kadar did not blame RFE for the revolt. On 

November 11, Kadar stated that we "also have to know that 

the indignation of the crowds demonstrating against wrong 

deeds and methods was completely justified."1s However, 

later Hungarian Party members and pUblications did not 

feel the same way. Press attacks against RFE increased, 

using the Czech airplane crash, the Poznan riots, and the 

Hungarian revolt as three examples of RFE's interference 

in internal affairs. 

Konrad Adenauer's West German government and the 

Council of Europe made extensive studies of the October-

November 1956 events. Both of them cleared RFE of 

17Radio Free Europe. ~ Radio Free Europe Story. Radio 
Free Europe: Munich, Germany. 1958. p. 9. This is 
an unpublished report obtained from Radio Free 
Europe. 

1sIbid. 



FOCUS on Hungary 61 

inciting the riots. Adenauer claimed in 1957, after the 

study was complete, that a review of the tapes and 

transcripts showed no intent of starting riots. Another 

report by the Christian Science Monitor cleared Radio Free 

Europe of the claims. 

Many people felt that the timing of the Red Army 

invasion into Hungary had much to do with the situation in 

the Middle East. World attention had been shifted to the 

Middle East and the Suez Canal Crisis. The Western allies 

were busy trying to negotiate a solution to the Suez 

Crisis when the Hungarian situation erupted. Since the 

West was occupied in Middle East, Khrushchev was able to 

put down the Hungarian revolt and increase repression of 

the Hungarian people. Khrushchev may have believed that 

he was safe in using the military option because he knew 

that Western armies were concentrated in the Middle East. 

In retrospect, only one report by RFE's governing 

board felt three broadcasts may have been considered too 

radical. The broadcaster of these three programs 

apparently disregarded the information he was supposed to 

read. The broadcaster was quickly replaced when the 

mistake was discovered. The other investigative boards 

did not think those reports encouraged revolt. 

Some of the West German pUblic and press protested 

the findings. They felt Radio Free Europe was a threat to 

peace. Demonstrations and editorials demanded RFE close 



FOCUS on Hungary 62 

down. The West German paper controlled by the Free 

Democratic Party was the most severe. One of its 

editorials read: itA propaganda whose opportunistic 

agitation has to be paid for finally with the blood of 

people who have been led astray, is a crime against 

humanity, no matter from whom it may come or to whom it 

may be addressed. This holds true just as much for the 

strategists of the cold war in the so-called 'Fighting 

Group against Inhumanity' in Berlin as for Radio Free 

Europe in Munich; since the bloody suppression of the 

national revolution in Hungary, this station bears its 

name with even less justification than beforelt19 . 

A number of critical editorials filled the press for 

several months after the revolt failed. There were some 

defenders of RFE in the Western press, such as one 

editorial in the New York Times of December 15, 1956. 

That editorial stated Radio Free Europe's goals, and how 

RFE had fulfilled its role without causing violence. 2o 

However, negative articles dominated, and began to place 

blame on other groups they felt were involved with Radio 

Free Europe, the Crusade for Freedom, and the Free Europe 

Committee. 

Suggestions were made in the West that the CIA was 

behind the RFE balloon/leaflet activities. Accusations 

19Robert Holt, Radio Free Europe, 1958, pp. 194-195. 
2°Radio Free Europe. The Radio Free Europe Story. Radio 

Free Europe: Munich, Germany. 1958. p. 10. 



FOCUS on Hungary 63 

from the Eastern press that RFE was a CIA operation were 

common. But, when accusations began to appear in the 

Western press, action was taken. The Central Intelligence 

Agency did not want people to begin to investigate their 

connection with RFE. Therefore, as a result of all the 

bad publicity, RFE suspended all balloon/leaflet 

operations. Radio Free Europe hoped that the move would 

quiet their detractors and let the world shift its 

attention away from RFE. 

Radio Free Europe believed balloon/leaflet operations 

could conclude in December of 1956. By the end of 1956, 

their technology was able to overcome the jammers and 

radios were becoming more common in many of the countries. 

RFE thought they could contact as many people without 

balloons as they could with them. Radio Free Europe also 

sensed that continuing balloon/leaflet operations might 

conjure up memories of the 1956 riots. RFE was anxious to 

bury that episode of their history, and move on to better 

times. 



Chapter 3
 

SPOTLIGHT on Poland
 

Poland represented a target with great potential for 

a propaganda attack. By 1955, the Poles wanted their own 

identity in international relations. Tired of cultural, 

social, and political oppression, they began to demand 

reforms. The Poles blamed the Russians, and those that 

co-operated with them for their troubles. RFE's goal was 

to devise a program that would best exercise those 

feelings. 

Radio Free Europe implemented their Polish program in 

three stages. RFE's first objective was to review 

Poland's historical and current relationship with Russia. 

The next step was to identify the major players in the 

Polish Communist Party. with the help of Polish exiles, 

RFE divided them by loyalty into nationalists and 

Muscovites. The final stage of planning was to determine 

the best strategy to attack the Communists most loyal to 

the Soviets. Part of the final stage was to determine the 

most effective ways to spread the word inside Poland. RFE 

had to decide which they would emphasize--balloons or 



SPOTLIGHT on Poland 65 

broadcasts. The name of this program was named Operation 

SPOTLIGHT1. 

Poland's past involvements with Russia were well 

documented. Russia had a prominent position in the 

political and economic situation inside Poland for 

hundreds of years. Poland in 1955 was no different. 

Polish leaders were puppets of Moscow, and even the Polish 

Army was under the command of a Russian general. Loyal 

stalinists were in control of the government. Memories of 

the Second World War, and especially of the Warsaw 

uprising were still fresh in the minds of the people. 

Stalin was seen as a destroyer of Poland and its 

culture. However, the Soviet-installed government wanted 

to stay in power; therefore they decided to extoll Stalin 

as a great thinker, teacher, and protector of Poland. An 

example of the governments position was displayed in the 

Workers Calendar for 1950, in which on passage stated: 

"The Soviet union is the hope of mankind. It is the 

personification of everything that is wise and noble in 

human culture. The Soviet union is a benevolent promoter 

of lofty ideas and is, therefore, loved and admired 

1The	 idea behind the name SPOTLIGHT was that the program 
would bring attention to those who opposed the will 
of the people. These people would be singled out, 
much like a spotlight singles out an actor on a 
stage. 



SPOTLIGHT on Poland 66 

everywhere. "2 Such acts instantly discredited the 

government in the eyes of the people. 

Polish ties to the West had been broken. Connections 

that had been nurtured for centuries were cut-off or 

suppressed. The government tried to sever all bonds to 

the Catholic Church (90 percent of the Poles were 

Catholic) by closing Catholic schools and newspapers, as 

well as imprisoning clergy. western connections existed 

in the fact that Latin and French were commonly spoken by 

the educated classes. Russian and German had less of a 

following due to past invasions. 3 

In an effort to try to eliminate any outside 

tampering with the minds of the pro-Western Poles, all 

prices for radio sets were greatly increased. Radio parts 

were kept close record of, so as to uncover any receivers 

that may have been hidden from the government. A massive 

amount of paperwork was necessary to purchase and license 

a radio set. The policy had the desired effect, and the 

number of sets decreased from pre-World War II figures. 

By 1956, there were only 166 sets per 1000 people in the 

city, and a mere 58 sets per 1000 people in the 

countryside. 4 

2Konrad Syrop, Spring in October (Westport, Connecticut: 
Greenwood Press, 1957), p. 10. 

3Ibid., p. 1l. 
40scar Halecki, Poland, (New York: Frederick A. 
Preager, 1957), p. 138. 



SPOTLIGHT on Poland 67 

Life was drastically affected by the Communist 

policies. In agriculture, farmers were pressured into 

joining the collectives. High taxes and police harassment 

were common for farmers who did not want to give up their 

plots. Many farmers held out, and refused to yield to the 

bUllying of the government. As a result of the 

repression, living conditions deteriorated. One unnamed 

Party writer described life on the farm this way: "dirt, 

hunger, misery, disease, prostitution, indifference, mass 

attacks of hysteria, attempts at suicide. But they do not 

let me write about these things in the name of 'Higher 

Goals' ...Later I visited the state farms near Zielona 

Gora. The young people lived there like cattle, not like 

human beings. Somewhere in a wooden bed a young girl lay 

dying from disease and hunger. She had been fired because 

she had developed tuberculosis. They did not let me 

writer [sic] about that either, again in the name of our 

'Higher Goals' ... "s As with most peasants throughout 

Eastern Europe, the farmers had a deep-felt bond with the 

land. Many plots had been in the same family for hundreds 

of years and throughout numerous invasions. 

The leader of Poland, Boleslaw Bierut had been an 

agent of the Soviet Union during the Second World War. He 

SReports on Czechoslovakia, Poland, FEP Operations, Part 
III, p. 4, 5 November 1956, Time Inc. File, Free 
Europe Cmte thru 1956 (FEC), Box 44, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library. 



SPOTLIGHT on Poland 68 

had been sent in to organize support for Communism in 

Warsaw. Bierut had been in Warsaw at the time of the 

uprising, but refused to believe the soviets were at fault 

for the failure of the uprising. He blamed the west, and 

the government in exile, headed by stanislaw Mikolajczyk. 

Backed by the soviet Secret Police, and the Red Army, 

Bierut was rewarded for his support, and emerged as the 

leader of Poland. 

Bierut led the country down a Stalinist path 

economically and socially. Propaganda was intensive 

through billboards and radio reports. "Socialist 

realism," in which all pUblications had to serve Party 

interests, was common. According to Andrzej Korbonski, 

Bierut was a "mediocre leader whose major achievement was 

that he managed to spare the country from the worst 

excesses of the mass political terror practiced in 

Bulgaria, Czechoslovakia, and Hungary."6 Although Bierut 

could be brutal when punishing his rivals, he did not 

subject the Polish Communist Party to the purges that had 

helped create personality cults in neighboring countries. 

Konrad Syrop states in his book Spring in October, 

that Bierut did in fact create an atmosphere of terror and 

repression. Syrop cites the fact that a large number of 

6Andrzej Korbonski, "Poland," Communism.in Eastern 
Europe. ed. by Teresa Rakowska-Harmstone, 
(Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 
1984), p. 70. 



SPOTLIGHT on Poland 69 

opposition leaders were exiled or imprisoned. However, 

several political outcasts were imprisoned in Poland, 

whereas many political rivals in other countries would 

have been executed. This was to help his case after the 

death of stalin, and later when Wladyslaw Gomulka returned 

to power. Syrop rejects Korbonski's claims and states 

that Bierut did form a cult of personality. Communist 

Party slogans were everywhere, pictures and newsreels 

continually showed Bierut as a concerned leader, who was 

in touch with the people of Poland. Syrop claims that 

people could not go anywhere without seeing a picture of 

Bierut. 7 Divisions among the Polish people were as common 

as the dispute between the two authors. 

Differences in opinion among the resistance groups 

made it difficult for Radio Free Europe to organize a 

unifying program. Creating a People's opposition was to 

be more difficult, not only due to political differences 

in Poland, but also because of geographical problems. The 

immense size of Poland required greater skill in balloon 

aviation. The problem was co-ordinating operations within 

Poland. Radio Free Europe attempted to organize events on 

a country-wide scale, so that the Polish government could 

not concentrate on one area. 

Radio Free Europe was able to effectively utilize 

Operation SPOTLIGHT after the defection of a key person in 

7Konrad Syrop, Spring in October,1957, p. 12. 



SPOTLIGHT on Poland 70 

the Polish secret police. He was Jozef Swiatlo, who was 

part of the Polish inner circle, was Chief of Department 

in the Polish security services, and knew a great deal 

about the personal holdings and habits of the ruling 

elite. He also knew a great deal about the Party leaders 

because it was his job to keep watch on all members of the 

Polish government and the Polish Communist Party. Swiatlo 

was also valuable because the Soviets worked closely with 

him in order to find out which Party members might have 

had any sympathies toward the West. s Swiatlo defected in 

late December 1953 at the U. S. embassy in Berlin. The 

CIA and other western intelligence organs completed his 

interrogation by September, after which, RFE was free to 

use him. Success of this program was to have a serious 

effect on the political life of Poland. 

swiatlo was a valuable tool in the psychological 

battles of 1954 to 1956. He held several news conferences 

throughout 1954, all of which were broadcast over RFE. 

From 1954 to 1956, Swiatlo broadcasted over one hundred 

and fifty programs to Poland on Radio Free Europe in order 

to embarrass his former superiors9 • RFE intended to use 

him to putting pressure on the government, and to show the 

people that their government was exploiting them. 

SPOTLIGHT began in late 1954 by exposing through RFE 

sAllen Dulles, The Craft Qf Intelligence, (New York: 
Harper & Row, 1963), p. 163. 
9Konrad Syrop, Spring in October,1957, p. 21. 



SPOTLIGHT on Poland 71 

broadcasts and leaflets, the degree of luxury that many of 

Poland's leaders enjoyed. Many people inside Poland were 

infuriated. Because of Swiatlo's revelations, several 

purges and major re-organizations took place inside the 

Bezpieka (political police). Swiatlo's apocalypses and 

the continuing instability caused by Stalin's death 

induced the Polish government to take action. 

Lower Party members were outraged when they heard 

Swiatlo discuss the private lives of the upper echelons of 

the Party. Unrest within the Party10 was an issue that 

RFE wanted to exploit, and Swiatlo was the perfect tool. 

He detailed how the top officials obtained vast amounts of 

wealth, and rewarded those who helped them. Swiatlo also 

explained how the security police systematically 

eliminated anyone who might have been a threat to the 

Party leadership. These revelations created a shake-up 

within the Party. Top members retired, or were removed 

from government (through imprisonment or execution). More 

popular members took the places of those implicated by the 

swiatlo scandal. The key leaders of the government (such 

as Bierut) stayed the same, but many close associates were 

replaced to calm the unrest caused by the scandal. 

10This unrest was evident in the tone of the writer who 
had described conditions on the collective farm-­
mentioned in a preceding paragraph. Disbelief in the 
Party's programs and leadership is shown in his 
comments toward the "Higher Goals" policy. 



SPOTLIGHT on Poland 72 

One month after the Swiatlo press conference of 

September 1954, the Polish government responded. An 

official communique was issued to try to discredit 

Swiatlo's accounts. The communique stated: "Following an 

inspection ordered by the State Authorities in the middle 

of 1953 certain cases were brought to light of a gross 

violation of the people's rule of law.•. The authorities 

detected Jozef Swiatlo as an agent provocateur of the US 

secret service. . • Taking advantage of the absence of 

proper supervision, he selected certain persons and caused 

them to be arrested on false charges."11 It was weeks 

before any action took place within Party, due to the 

dissention within the Politburo. Many members did not 

want to condemn openly the people who had protected them 

for so many years. After all, the people who replaced the 

purged members might not be as loyal as their 

predecessors. If the new officers couldn't be sure their 

leaders would support them they might do the same thing 

Swiatlo did. However, they had to quell popular dissent 

within their ranks, and that meant reorganizing the 

security services. 

Wladyslaw Gomulka was untouched by this scandal. 

Swiatlo had been the arresting officer of Gomulka in 1951, 

and indirectly testified to Gomulka's conviction not to 

yield to Soviet demands. Swiatlo never mentioned Gomulka 

11Konrad Syrop, Spring in October,1957, p. 23. 



SPOTLIGHT on Poland 73 

as an abuser of power--a fact that many rank-and-file 

Party members respected. Because of this, pressure 

increased on Bierut to release Gomulka. Bierut agreed, on 

condition that Gomulka stay out of the political situation 

until the scandal was forgotten. Gomulka agreed, and was 

secretly released on Christmas Eve, 1954. 

One report delivered to C.D. Jackson summarized the 

swiatlo affair as follows: "within a few weeks of this 

campaign, which refugee reports agree provoked a pUblic 

scandal in Poland, high ranking security officials branded 

by Swiatlo were dismissed from office on the grounds of 

'glaring misuse of authority' and the 'application of 

investigatory methods forbidden by law.' The purge of 

officials implicated in the Swiatlo case continued 

throughout 1955-1956, and the regime's new 'legality' 

campaign left the security services badly demoralized. 

Police power in Poland remained formidable, but the rank­

and-file Party members and the people sensed a new 

weakness in the regime. There can be no doubt that the 

weakening of the security police, the first organizational 

victims of the 'that,'[scandal] directly contributed to 

the present political crisis."12 

12Reports on Czechoslovakia, Poland, FEP Operations, part 
III, p. 4, 5 November 1956, Time Inc. File, Free 
Europe Cmte thru 1956 (FEC), Box 44, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library. 



SPOTLIGHT on Poland 74 

Jozef Swiatlo at first was happy to bring discomfort 

to his former overseers. However, there were signs that 

he was growing tired of being a propaganda tool. Many of 

the people near him, noticed that he began to look 

physically tired, and was becoming easily irritated. Late 

in 1955, Swiatlo no longer wanted leaflets containing his 

speeches to be dropped into Poland. RFE officials were 

uncertain as to why he requested this, but for a while 

they complied. However, after a few weeks, RFE began to 

drop leaflets with his speeches into Poland. When Swiatlo 

found out about the operation, he promptly told RFE, the 

CIA, and other Western media that he would do no more 

broadcasts. Swiatlo wanted to begin his new life in the 

West. Swiatlo's wishes were complied with and no new 

programs aired, although some broadcasts were re-aired. 

By late 1955, Swiatlo's usefulness was played out. 

At this time, many of Swiatlo's former bosses had been 

removed from power. The initial shock had worn off the 

Party and the people. Swiatlo had done an effective 

amount of damage, and he could be retired to another life 

without any loss in the propaganda battle. However, some 

people felt that the mis-management of Swiatlo caused the 

loss of the most valuable tool in Operation SPOTLIGHT. 

But SPOTLIGHT's effectiveness was not solely based on 

Jozef Swiatlo. Radio Free Europe was staffed with a 



SPOTLIGHT on Poland 75 

wealth of capable Polish exiles, who knew how to manage 

operation SPOTLIGHT. 

SPOTLIGHT depended upon several highly respected 

exiled intellectuals. The head of the operation, and head 

of the Polish Desk at Radio Free Europe was Jan Novak13 . 

Novak was born on 15 May 1913 in Warsaw. He received a 

Master's degree in economics and political science from 

the University of Poznan in 1938. He worked at the 

University of Poznan until World War II began. During the 

war, he wrote an underground newspaper printed in German. 

The goal of the newspaper was to spread defeatist ideas 

throughout Germany. To do this, the writers needed to get 

the papers inside Germany. Most delivery routes were set­

up to get the newspapers into Germany through Poland's 

western border. Once the papers were delivered across the 

border, Novak set-up a distribution system inside Germany. 

During the war, Novak crossed the Polish-Germany border 

several times to deliver the paper and organize new 

routes. 

Novak continued to help his country in many other 

ways during the war. "In 1943, he was sent as a courier 

from Poland to Stockholm and after returning was sent to 

London with important dispatches for American and British 

authorities. The British parachuted him back into Poland 

in 1944 and during the Warsaw uprising he was one of those 

13His real name is Jan Jezioranski. 



SPOTLIGHT on Poland 76 

responsible for the operation of the underground radio 

"Blyskawica" (Lightning). Shortly before the 

capitulization of Warsaw in October, General Bor 

Komorowski dispatched Mr. Novak to London with reports and 

documents. He crossed Germany and was the first man to 

arrive in London with and eyewitness account of the Warsaw 

uprising. "14 After the war, he worked for the Polish 

government in exile in London. In 1946, he worked for 

Polish Radio in London and then for the British 

Broadcasting Company. In 1950 he was the first Pole to be 

employed by RFE, and was made the Chief of the Polish 

Desk. 1 !5 

One report claimed that it was critical that a group 

of Poles outside Soviet control was willing to lead the 

opposition to the Communists. In this way, RFE is able to 

play upon Western sympathy, and allow the exile community 

to exert an influence within Polish borders. The exiles 

were "beyond Soviet reach and demonstrably supported by 

the United States, able to report on the West at first 

hand and able, through mass media of radio and leaflets, 

to play an active role within (their former) country's 

14Robert Holt, Radio Free Europe, (Minneapolis: 
University of Minnesota Press, 1958), pp. 50-51. 

1!5Today, Mr. Novak resides in Virginia. He retired from 
RFE in 1976, and currently does speaking tours, as 
well as being very active in a number of Polish­
American organizations. 



SPOTLIGHT on Poland 77 

borders. "16 RFE effectively utilized its broadcasts to 

play upon the low living standards inside the iron 

curtain. Programs showed how advantageous life could be 

on the other side of the curtain. 17 

Based upon these conclusions, one author felt 

SPOTLIGHT was very effective because of the atmosphere 

inside Poland at the time. He wrote that Poland was the 

"weakest link in the Soviet-satellite empire; that 

political forces which may lead to the dislodgement of 

Soviet power from Poland have not yet matured and shown 

full growth; and that intelligent political warfare both 

has played, and can continue to play, a significant role 

in the process which may eventually lead to Polish 

freedom."1B 

SPOTLIGHT was well timed. Throughout 1955, Polish 

society was being polarized. This polarization showed 

throughout the press and the Communist Party. In January 

1955, at the Third Plenum, Bierut soundly criticized many 

of the lower leaders and proclaimed support for some 

liberalization. This upset many hard-liners within the 

Party. As a result of Bierut's proclamations, the press 

continued the criticism of the Party. Many writers 

16Reports on Czechoslovakia, Poland, FEP Operations, part 
III, p. 5, 5 November 1956, Time Inc. File, Free 
Europe Cmte thru 1956 (FEC), Box 44, Papers of C.D. 
Jackson, Eisenhower Library. Parenthesis added by 
author. 

17Ibid., p.5. 
1Blbid., p. 5. 



SPOTLIGHT on Poland 78 

pUblished articles that supported self-criticism because 

it allowed the Party to see where mistakes were made, so 

that they could correct them. Doubts about Marxist­

Leninist principles were expressed. Highly critical 

articles continued to flow from the press, which greatly 

embarrassed and angered many hard-liners. 

The dissent caused confusion and disbelief among the 

people of Poland, and RFE tried to exploit the divisions. 

The Polish desk wrote programs and articles that were 

highly critical of the Communists. Flaws in government 

policies were pointed out, with detailed explanations 

about how Western governments handled the same problems. 

The freedom of speech and the press in the West were 

explained through leaflets and broadcasts. Removal of 

unpopular leaders through democratic elections were used 

to stir up the Polish people. By using these themes, RFE 

hoped to supplement the doubts about Communism that were 

already present in the Polish press. RFE wanted to 

reinforce the doubts about Communist polices in the minds 

of the Polish people. 

By 1956, the government was under severe pressure 

from the people. Splits within the Party were also 

becoming strained. More relaxation in the press resulted 

in more criticism of the government. Radio Free Europe 

continued to bombard Poland with messages about life in 

the West. Doubts about the leadership in the Party 



SPOTLIGHT on Poland 79 

continued to grow, as RFE criticized the Communist 

policies. As doubts were raised inside Poland, events 

outside Poland were to cause even more unrest. 

At the February 1956 Twentieth Congress of the soviet 

Communist Party, Nikita Khrushchev gave his secret speech. 

In this secret speech, he denounced Stalin and his 

policies--thereby discrediting Communist policies of the 

past thirty years. After the CIA obtained two copies of 

the secret speech (one from the Israelis, and one from an 

agent), Allen Dulles (then head of CIA) by March released 

edited copies of the speech to RFE to use in their 

broadcasts. outrage among the Polish people and more 

doubts were the result of the Secret Speech. Articles 

began to question the relationship between the Soviet 

Union and Poland--something unheard of until Khrushchev's 

speech. 

The release and rehabilitation of former Party 

members once purged by Stalin caused even more turmoil. 

In Poland, this meant Gomulka and many of his supporters 

who were released in 1954-1955, were allowed to rejoin the 

Communist Party. These men were looked upon by many in 

the Party as heroes because they had stood up against 

Stalin and were loyal to their beliefs. Many of those 

released were national Communists. These people were 

considered to be more loyal to their countries than to the 

Kremlin--it was because of this nationalist stance that 



SPOTLIGHT on Poland 80 

they had been imprisoned. The release of these people 

caused great alarm among the conservatives. 

The death of Bierut was another destablizing factor. 

Bierut had died in Moscow while he was attending the 

Twentieth Congress. Many Poles felt that he had been 

eliminated by the Russians. Large crowds attended his 

funeral in Warsaw, as he became considered by many as a 

victim of Russian imperialism. Members of the Polish 

Communist Party used the opportunity to feed upon this 

feeling. Political maneuvering was also part of the 

ceremony, as Premier Cyrankiewicz gave a speech that 

suggested his closeness to Bierut. 

The Sixth Plenum of the Central Committee met to 

select the next leader. Khrushchev had flown to Warsaw to 

oversee the selection process and give the Kremlin's 

approval to the selection. Edward Ochab was selected as 

the successor to Bierut. He was not popular among the 

people--a problem that was not improved by Khrushchev's 

presence at the Plenum. 

According to Swiatlo's past comments, Ochab was 

favored by the Soviet leaders, and had been chosen to 

succeed Bierut long before 1956. Radio Free Europe 

distributed a number leaflets detailing Swiatlo's 

comments. Radio Free Europe re-broadcast past programs in 

which Ochab had been portrayed as a pawn of Moscow. 19 

19Konrad Syrop, Spring in October,1957, p. 34. 



SPOTLIGHT on Poland 81 

This was the final straw for the Polish people, who showed 

their true feelings about the situation inside their 

country by rioting at Poznan on 28 June 1956. 

The riots took place at a time when the economic 

situation was at its worst. The leadership was so 

occupied with trying to subdue unrest within the Party and 

the populace that they had not developed an economic 

policy. For six months after the end of the Six-Year 

Plan, there was no formal economic policy. As a result, 

prices rose and production declined--that meant lower 

wages for the workers. A lack of policy in agriculture 

caused a severe shortage of food in the cities. All these 

factors caused leading workers in the industrial city of 

Poznan to organize a peaceful protest. Workers at the 

Stalin Steel Works planned the demonstrations. A parade 

from the steel works to the center of the city was 

supposed to be peaceful. As the group proceeded, police 

attempted to stop them. Confusion took over, as a shot 

rang out and violence erupted. Looting and lynching took 

place throughout the day. 

The government responded by calling out the militia. 

The plan backfired when the militia turned against the 

government. The people convinced the militia that they 

should not shoot their own people. The people told the 

soldiers that they should not do the dirty work for the 

Russians. Finally, the regular army was called out to 



SPOTLIGHT on Poland 82 

keep the protests from spreading to other parts of the 

city. Many of these units were trained by the Soviets, 

with officers loyal to Moscow and the Communist Party. 

Early the next day, order was restored. 

At the time of the protest there was an International 

Trade Fair. Several Westerners were at the Fair. Many 

workers felt this was an excellent opportunity to show the 

West how unhappy they were with the Communist system. The 

police tried to keep many Western businessmen away from 

the unrest, but many of them witnessed what happened. 

Radio Free Europe later used some of these witnesses in 

their broadcasts. 

The fact that the protests occurred while several 

capitalists were in Poznan allowed the Communists to blame 

Western agents for the unrest. supposedly, many rioters 

were distributing and reading aloud many of the RFE 

leaflets. 20 They also blamed Radio Free Europe for 

inciting the workers. According to the Polish government, 

RFE broadcasts and leaflets had encouraged violence and 

provoked the people. The first buildings destroyed by the 

rioters were the jamming stations around Poznan. 

Radio Free Europe immediately suspended Operation 

SPOTLIGHT after receiving reports of the rioting. 

Contrary to Communist accusations, RFE forthwith began to 

2°Time Inc. File, Free Europe Committee thru 1956: "RFE 
and the Poznan Demonstrations," 6 July 1956, Papers 
of C.D. Jackson, Eisenhower Library, p. 4. 



SPOTLIGHT on Poland 83 

broadcast programs intended to calm the crowds in Poznan. 

On 29 June, RFE broadcast a response to the riots in this 

way: "Let us have no illusions. Incidents like that play 

into the hands of Ochab and his Stalinist clique, who want 

the return of terror and oppression. The struggle for 

freedom must end in victory, for no regime based on 

repression can last. But in that struggle prudence is 

necessary. And therefore in the name of the ardent 

desire, common to us all, Poland's freedom, we must call 

on the people to preserve calm and refrain from acts of 

despair."21 

While many RFE programs tried to calm the situation, 

they also told listeners that the West was in sympathy 

with them in their struggle. Newspaper articles from 

Western Europe and America that condemned the Polish 

government were broadcast to Poland. RFE also had top 

labor leaders such as George Meany (AFL-CIO President), 

David J. MacDonald (President of the United Steel 

Workers), and several others expressed their sympathy with 

the Polish workers. These people gave several interviews 

and speeches on RFE shortly after the riots. 

Radio Free Europe was also valuable in spreading the 

word of what was happening in Poznan throughout the rest 

of Poland. RFE tried to obtain accurate account of what 

was happening by interviewing as many eyewitnesses from 

21Robert Holt, Radio Free Europe, 1958, p. 175. 



SPOTLIGHT on Poland 84 

the Trade Fair as possible. Accuracy and reliability were 

the top priorities. Many accounts obtained from the 

western businessmen who were in Poznan at the time were 

broadcast to other satellite countries. Included in the 

broadcasts to Hungary and Czechoslovakia were warnings. 

Patience and caution needed to be used while working for 

freedom. Violence was to be avoided because violence only 

played into the hands of the government and wasted 

valuable human resources. 

The Russians took note of the anti-Russian tone of 

the protests. Trials began for many Poznan rioters just 

before the Central Committee meeting. Shortly after the 

first meeting of the Central Committee, a motion was made 

to remove Ochab and install Gomulka as the First 

Secretary. In response to this move, the hard-liners 

contacted Moscow. Khrushchev, Molotov, Kaganovich, and 

Mikoyan arrived in Warsaw the next day. Tensions arose, 

and the people prepared for an invasion by the Soviets. 

After careful negotiation by Ochab and Gomulka (who 

had become the new leader of Poland), invasion was 

avoided. Poland was allowed to continue a more liberal 

policy--although at a much slower rate than before. The 

people found Gomulka an acceptable alternative. He may 

have been a Communist, but he was a Pole first. The fact 

that he placed Poland's welfare ahead of the Soviet Union 



SPOTLIGHT on Poland 85 

provided a firm populist base. Gomulka's popularity 

allowed for a relaxing of tensions. 

During the entire crisis that began with the Poznan 

riots, RFE was able to correctly assess the situation. 

Three months of tension resulted in a change of 

leadership, stability, and a new economic policy. Radio 

Free Europe had supported Gomulka during the crisis. This 

was not a comforting thought for the Polish exiles at RFE. 

However, they felt that it was better to support a liberal 

national Communist than a hard-liner who was loyal to 

Moscow. The RFE Polish Desk staff believed Gomulka was 

the first step toward greater liberalization further down 

the road. They felt Gomulka was a transitional figure who 

would take Poland a step closer to Western-style 

government. Gomulka was a step in the right direction, 

but he was not the answer to Poland's troubles--after all, 

he was still a Communist. 

Organizing Operation SPOTLIGHT effectively enough to 

exploit the unrest that was wide-spread from 1955 to 1956 

was not easy. This program had to be more flexible due to 

the changes that were so rapidly occurring in Poland 

during 1955-1956. Policy directives from New York 

stressed caution. Munich operated on an hour-by-hour 

basis during the height of the turmoil that was common in 

1956. SPOTLIGHT, unlike VETO and FOCUS, was planned on a 

day to day basis, with no step-by-step plans. VETO and 



SPOTLIGHT on Poland 86 

FOCUS were planned weeks to months in advance, complete 

with time frames for each part of the operation. 

SPOTLIGHT was not as structured, and required more 

caution. 

By early October, conditions in Poland were stable. 

A new balloon/leaflet campaign was planned for the last 

months of 1956. However, events of 13 to 26 October 1956 

in Hungary created such political pressure that the plans 

were indefinitely postponed at the time of the Revolt. 

The backlash from the Western press and more Communist 

attacks against balloon/leaflet operations caused the 

Polish Desk to permanently cancel all future 

balloon/leaflet operations. 



Radio Free Europe's Effectiveness 

In 1950, Radio Free Europe had two main goals for 

Czechoslovakia, Hungary, and Poland. One goal was to 

create an environment inside these countries in which 

reforms would be made. To create that environment, RFE 

felt it had to make the people aware that members in the 

government put personal gains or Moscow's wishes ahead of 

the country's problems. The standard of living was 

declining in all three countries, which intensified the 

unrest. The people blamed their government for these 

problems. Radio Free Europe tried to connect faces and 

names with the failures in order to focus the peoples 

anger on the most conservative members of the Communist 

parties in each country. 

The second goal was to unify the opposition inside 

the three countries. As discussed earlier, Radio Free 

Europe's success in this area varied in each country. 

Operations conducted by RFE from 1950 to 1956 were 

designed to accomplish both tasks. Analyzing the 



Radio Free Europe's Effectiveness 88 

effectiveness of programs was not easy for RFE. It used 

regime press attacks, interviews with refugees and 

immigrants, and letters as the basis for their 

evaluations. Using these criteria had drawbacks because 

Radio Free Europe examined factors which were extremely 

biased--either for or against the regimes in question. 

Press attacks showed that Radio Free Europe's 

programs were being noticed. Attacks increased gradually 

throughout the first half of the 1950's. The Communist 

press in each country was the mouthpiece for the 

government. For that reason, Radio Free Europe viewed 

press attacks as an accurate gage of effectiveness against 

communist programs. 

Press attacks gave Radio Free Europe guidance and 

ideas for future broadcasts and programs. Any sUbjects 

specifically mentioned in press attacks could be 

interpreted as a Communist vUlnerability. If a press 

attack disputed an RFE statistic on living conditions, for 

example, RFE might broadcast more programs about declining 

living standards. Radio Free Europe analysts tried to 

screen through the biases of the Communist attacks and 

find deeper meaning in the attacks than the Communists had 

intended. 

Credibility was a constant concern for experts who 

tried to analyze interviews with immigrants. Immigrants 

left because life in their homeland was such a struggle. 



Radio Free Europe's Effectiveness 89 

Their views were obviously tainted for several reasons. 

One reason was hatred of the Communist government in their 

former country. Another reason was opportunism. If the 

person being interviewed thought it would help him get a 

good job, the interviewee would be highly critical of the 

Communists. These people often made Radio Free Europe 

look like a savior. Fear was another reason that 

objective interviews were difficult or impossible to 

obtain. People who still had relatives inside their 

former country could not speak freely, for fear of 

reprisal upon their families. Many of these people would 

not speak to anyone about anything that occurred inside 

their former homelands. 

Letters were also used as a source of evaluation. 

Radio Free Europe discouraged people from writing to 

Munich with their ideas because they feared reprisals for 

anyone caught writing to them. Despite RFE's warnings, 

they received thousands of letters each month. These 

letters told RFE what issues the people wanted to hear 

more about. Yet there was difficulty in evaluating the 

authenticity of letters. The secret police in 

Czechoslovakia, Hungary, and Poland sent Radio Free Europe 

hundreds of letters with a different name on each. Radio 

Free Europe could not determine which letters had been 

forged and which were genuine and, double-checking all 

addresses and names was an impossible task. 



Radio Free Europe's Effectiveness 90 

Radio Free Europe showed a considerable amount of 

concern for its listeners. Its concern was evident even 

before violence broke out in any of the countries. 

Throughout operations during 1950 to 1956, RFE, knowing 

that a listener could be imprisoned for listening to 

Western broadcasts, told its listeners not to take chances 

with their personal safety. Radio Free Europe suggested 

that its patrons listen to broadcasts alone, or with close 

family members. Listeners were to mention RFE broadcasts 

only to close friends who would not turn them in. 

critics question the wisdom of the leaflet campaigns 

on the grounds that these campaigns indiscriminantly put 

people in danger. A person with a radio could turn on or 

off an RFE broadcast whenever he felt like it. The radio 

owner knew the risks if he got caught--he could go to 

prison. This was not always the true with the leaflet 

campaigns. At first, people in the countryside of 

Czechoslovakia, Hungary, and Poland were not sUbject to 

penalty if found holding leaflets. Many of the farmers 

were curious and would collect the leaflets and read them. 

If a policeman saw a citizen with a leaflet, the citizen 

was immediately taken to the police station for 

questioning. The leaflet would be given to the police and 

nothing more would be done. 

As Radio Free Europe dropped more and more leaflets, 

the governments decided to discourage people from picking 



Radio Free Europe's Effectiveness 91 

them up. By the end of 1951, severe penalties were in 

place. Anyone found carrying leaflets could be imprisoned 

or fined. Leaflets gave the police an excuse to imprison 

anyone thought to be sympathetic to the West. Police 

would jail the suspect and later claim the person was 

carrying leaflets. Innocent bystanders were also made 

examples of and given severe sentences. 

The leaflet campaigns caused resentment and anger 

toward RFE in many people. A Hungarian refugee, Dr. 

Alfonz Lengyel spent 1950 through 1956 in a prison camp 

for political prisoners. During that time, he met several 

"people who received eight to twelve years sentences 

because they picked up leaflets."1 After leaflets were 

dropped in an area Dr. Lengyel explained, the "secret 

police rousted the area and arrested everybody who did not 

destroy the leaflets."2 He concludes that Radio Free 

Europe's operation aimed at Hungary "was a failure and 

unnecessarily jeopardized the life of the Hungarians. The 

average Hungarian know [sic] nothing about this program 

only those who were in the political prisoncamps. The 

victims of this 'saturation broadcasting' filled the 

prisoncamps and the prison coal mines."3 

Testimonials such as Dr. Lengyel's raise valid 

questions about how well Radio Free Europe thought-out the 

1Letter from Dr. Lengyel to the author, April 1991. 
2Ibid. 
3Ibid. 



Radio Free Europe's Effectiveness 92 

balloon/leaflet campaigns. It is possible that RFE felt 

it was worth the risk to jeopardize innocent people for 

the cause of reform. The ethical questions dealing with 

this decision can vary from person to person. However, 

few--if any--RFE documents open to the people address this 

issue. 

Czechoslovakia 

Early in the 1950's, Czechoslovakia seemed to be a 

very vulnerable area of Eastern Europe. The regime had 

little popular support and even less success in economic 

policy. Czechoslovakia had an efficient industrial base, 

and a history of capitalism. The Communists managed to 

decrease the efficiency of the industrial base and destroy 

institutions that supported capitalism (such as private 

ownership of lands and private enterprise). The results 

of the Communist policies generated widespread anger among 

the people. 

It seemed that Czechoslovakia would have been the 

most likely place for violence to erupt in the early 

1950's. It also seemed that Radio Free Europe would be 

the most effective in Czechoslovakia due to the tensions 

caused by failed economic and social policies. Czech 

cultural connections to the west were not easily severed, 

and attempts to do so were angrily received. It would not 



Radio Free Europe's Effectiveness 93 

have been surprising to see a demand for radical reforms 

and changes in economic policy in 1951. Surprisingly, 

Czechoslovakia did not push for radical reforms until 

1968--when that movement was quashed by the Warsaw Pact. 

It was the last of the three states to push the Soviets 

for reform. One possible reason for this is that 

opposition inside Czechoslovakia had received a number of 

setbacks. 

The Czechs had little success in resistance work. 

During World War II, Czech resistance movements were 

brutally repressed and the leaders executed. They had no 

highly visible and strong leaders left after World War II. 

Edvard Benes was a weak old man in 1948, and could hardly 

lead a resistance movement. Jan Masaryk seemed to be the 

only possible resistance leader, but he died under 

mysterious circumstances shortly after the coup of 1948. 

It took twenty years for the Czech resistance to find a 

leader. 

Radio Free Europe tried to unify the resistance that 

existed, but had little success. RFE was able to gain 

small victories but, was not able to exploit the 

discontent that existed in Czechoslovakia from 1950 to 

1956. A comprehensive and effective plan of balloons and 

broadcasts did not come about until 1954. Before 1954, 

the sporadic leaflet drops and restricted broadcast hours 

seemed to have little effect on Czechoslovakia. Had RFE 



Radio Free Europe's Effectiveness 94 

been able to develop a program as comprehensive as VETO in 

1950 or 1951, success might have been greater. 

Inexperience in organized propaganda may have been the 

reason for the lack of greater success in Czechoslovakian 

operations from 1950 to 1956. 

Hungary 

The situation in Hungary differed from Czechoslovakia 

in that there was a strong reform movement within the 

Hungarian Communist Party. That movement had a strong 

leader in the person of Imre Nagy. By 1954, Nagy began to 

move Hungary toward a more liberal economic and social 

policy. Radio Free Europe hoped to have an effect on 

Nagy's policies by promoting popular ideas. Many of these 

ideas about improved conditions for farmers and workers 

were promoted by Operation FOCUS. 

The 1954 liberalization in Hungary gave the reform 

movement more momentum. Radio Free Europe took a cautious 

approach to the liberalization policies because they were 

uncertain about Nagy's convictions. However, when Nagy 

began to move Hungary's industrial complex toward light 

industry, RFE took note. After Nagy's policies took 

effect, Radio Free Europe tried to keep the momentum 

going. Radio Free Europe encouraged its listeners to ask 

for more freedoms and rights in the hope that when the 



Radio Free Europe's Effectiveness 95 

people of Hungary tasted a little freedom, they would be 

less afraid to ask for more. 

When Nagy's programs stalled in 1955 due to hard­

liner intervention, the reform movement also stalled. The 

year following the take-over was one of pent-up anger and 

frustration for the Hungarian people. During that year, 

RFE continued to urge the people to push for reform. This 

fact did not help to settle any nerves or help prolong the 

patience of the people. critics suggested that RFE is to 

blame for adding to the insecurity of the situation. In 

this sense, Radio Free Europe may well have some indirect 

responsibility for what happened in 1956. 

stopping the reform movement in its tracks, and 

trying to return to the old totalitarian ways led to the 

eruption of 1956. As a result of the instability caused 

by violence of October 1956, the Conservatives (who 

controlled the Army and had the full support of Moscow) 

regained control of the Hungarian government. Radio Free 

Europe did not react by trying to incite violence by 

calling for more riots or protests. Instead, RFE called 

for calm and an end to all violence. Careful study of 

RFE's role in the uprising by the German government and 

others found no direct guilt. 



Radio Free Europe's Effectiveness 96 

...
 
Poland. 

The situation in Poland in 1956 closely paralleled 

that in Hungary. Tensions were high and the likelihood of 

violence was great. However, the Poles were more cautious 

and did not make as radical demands as did the Hungarians. 

Negotiations were the preferred method. Wladyslaw Gomulka 

also kept a firm grasp of the situation inside Poland, and 

was able to control the people much better than did Nagy 

in Hungary. For these reasons violence was avoided. 

Radio Free Europe helped Gomulka to come to power. 

Thanks to Jozef Swialto's revelations, the Communist Party 

of Poland was under great internal strain. 4 Many 

prominent leaders in the Party were replaced with people 

who respected and supported Gomulka. The leaders of the 

Party needed to take steps to improve their image with 

their people, and to do this, the Party leaders decided to 

release Gomulka. with Gomulka's supporters in the Central 

Committee, it was easier for Gomulka to return to power in 

1956. Radio Free Europe was partially responsible for 

this because the Swialto and SPOTLIGHT campaigns 

indirectly forced the removal of many hardliners who were 

opposed to Gomulka. 

During the time of crisis in Poland, Radio Free 

Europe advised its listeners to be careful. RFE's policy 

4Robert Holt, Radio ~ Europe (Minneapolis: University 
of Minnesota Press), 1958, p. 170. 



Radio Free Europe's Effectiveness 97 

and operations were much the same as they were later in 

Hungary. However, since violence did not erupt, RFE did 

not receive the scrutiny that it did after the Hungarian 

crisis. 

Radio Free Europe's Polish operations may be seen as 

the model of what RFE had hoped for in its other 

operations. Reforms were implemented without bloodshed-­

which was the main goal of Radio Free Europe operations. 

Ultimate freedom was not accomplished but progress was 

made. Radio Free Europe maintained pressure on the Polish 

regime, and forced changes to take place. RFE was able to 

do this without criticism from the western press. Of the 

three target countries, Poland was the only one where 

Radio Free Europe met its goal. 

CONCLUSION 

Radio Free Europe did not free the satellites, nor 

did it force communism to crumble. However, it was a link 

to the west for millions of listeners and did boost the 

moral of those people. The aggressive programs of RFE did 

not bring about the result they wanted. In fact they 

contributed to the insecurity of the time. Although they 

did not intend to add to any crisis, some of their 

programs did just that. Excitement of the exiles that 

broadcast on RFE during the Polish and Hungarian crisis 



Radio Free Europe's Effectiveness 98 

could not be hidden, and contributed to the fear inside 

those countries. 

The balloon/leaflet campaigns served their purpose in 

that they caused a great deal of attention to Radio Free 

Europe's cause. They also caused a great deal of pain to 

many who collected those leaflets. The propaganda value 

of these leaflets may not have been worth the oppression 

that they caused. However, the policy makers at RFE 

obviously believed it was worth the price to put hundreds 

of people at risk. After several riots and the bloodshed 

in Hungary, the Free Europe committee decided that it was 

no longer worth putting thousands of Czechs, Poles, and 

Hungarians in jeopardy. A new majority controlled the 

Free Europe Committee after 1956. That majority promptly 

cancelled all balloon/broadcast operations in progress--as 

well as those planned for the future. 



BIBLIOGRAPHY 

PRIMARY SOURCES 

Unpublished Sources 

The Papers of C.D. Jackson. Eisenhower Library, Abilene, 
Kansas. 1950-1956. The following files were used: 

Dulles, Allen (Box 40)
 
Dulles, Allen (Box 44)
 
Free Europe Committee thru 1956 (Box 44)
 
National Committee for Free Europe Policy Handbook
 
(Box 65)
 
Radio Free Europe (Box 74)
 
Speeches-Texts 1951 (Box 82)
 

The Records of C.D. Jackson, 1953-1954. Eisenhower 
Library, Abilene, Kansas. 1953-1954. The following 
files were used: 

Balloons (Box 2)
 
Nagorski-Wierzbianski (Box 5)
 

Sprague Committee. File: Minutes. Eisenhower Library, 
Abilene, Kansas. 1960. 

Published Sources 

Michie, Allen A. Voices Through the Iron Curtain. New 
York: Harper & Row, 1963. 

SECONDARY SOURCES 

Barrett, Edward. Truth ie Our Weapon. New York: Funk & 
Wagnalls, 1953. 

Bethell, Nicholas. Gomulka. New York: Holt, Rienhart, and 
Winston, 1969. 

Brown, Donald R. International Radio Broadcasting. New 
York: Praeger, 1982. 

Cook, Blanche W. "First Comes the Lie: C.D. Jackson and 
Political Warfare." Radical History Review, 34 
(1984): 42-71. 



Free	 Europe committee. The Revolt in Hungary. New York: 
Free Europe Committee, 1956. 

Halecki, Oscar. Poland. New York: Frederick A. Praeger, 
1957. 

Heinrich, Hans-Georg. Hungary. Boulder: Lynne Riennar 
PUblications, Inc., 1986. 

Helmreich, Ernst C. Hungary. Minneapolis: University of 
Minnesota Press, 1957. 

Holt, Robert. Radio Free Europe. Minneapolis: University 
of Minnesota Press, 1958. 

Kommunisticka Strana Ceskoslovenska. The Czechoslovak 
Political Trials. 1950-1954. Stanford: Stanford 
University Press, 1971. 

Kovrig, Bennett. The Myth of Liberation. Baltimore: Johns 
Hopkins University Press, 1973. 

Lodeesen, Jon. "Radio Liberty (Munich): Foundations for a 
History." Historical Journal of Film. Radio, and 
Television (Great Britain) 1 (April 1986): 197-210. 

Marton, Endre. The Forbidden Sky. Boston: Little and 
Brown, 1971. 

Meyer, Cord. Facing Reality. New York: Harper & Row, 1980. 

Mickelson, Sig. America's Other Voice. New York: Frederick 
A. Praeger, 1983. 

Patterson, Richard S. The Secretaries of State. 
Washington, D.C.: Department of State, 1956. 

Paulu, Barton. Broadcasting in Easter Europe. Minneapolis: 
University of Minnesota Press, 1974. 

Price, James R. Radio Free Europe--A Survey and Analysis. 
Washington, D.C.: Library of Congress, 1972. 

Short, K.R.M. "America's Other Voice--the Story of Radio 
Free Europe and Radio Liberty." Historical Journal of 
Film, Radio, and Television 1 (May 1985): 124-125. 

Syrop, Konrad. spring in October. Westport, CN: Greenwood 
Press Publishers, 1976. 

Taborsky, E. Communism in Czechoslovakia, 1948-1960. New 
Jersey: Princeton, 1961. 



Tyson, James L. u.s. International Broadcasting and 
National Security. New York: Rampo Press, 1983. 

u.S.	 Department of State. Department of State 1963. 
Washington, D.C.: Department of State, 1963. 

Vali, Ferenc Albert. Rift and Revolt in Hungary. 
Cambridge, MA: Harvard University Press, 1961. 

Zawoday, J.K. "The Polish section of Radio Free Europe, 
1952-1956." Polish Review 31 (March 1986): 317-321. 

Zinner, Paul. National Communism and Popular Revolt in 
Eastern Europe. New York: Columbia University Press, 
1956. 



TO: All Graduate Students Who Submit a Thesis or 
Research Problem/Project as Partial Fulfillment 
of the Requirements for an Advanced Degree 

FROM: Emporia State University Graduate School 

I, Rex W. Steiner, hereby submit this thesis to Emporia 
State University as partial fulfillment of the 
requirements for an advanced degree. I agree that the 
Library of the University may make it available for use in 
accordance with its regulations governing materials of 
this type. I further agree that quoting, photocopying, or 
other reproduction of this document is allowed for private 
study, scholarship (including teaching) and research 
purposes of a nonprofit nature. No copying which involves 
potential financial gain will be allowed without written 
permission of the author. 

~ )) 5L::
 

Date 

LJa~;n~ C/d (JAr: K~IO (;-ee t~n:feJ C~echosloi/a~_ 
.,.__ ) . . ~. T1tIe of Thes1s H~Ql'! ) 

ki fiLl V-t. (Icc /~ -t r~ IOHd l 
Sig ture of Graduate Office Staff Member (1~/?~ 

l[i- C. lu, /99) 
, Date Received 

Distribution: Director, William Allen White Library 
Graduate School Office 
Author 


